#1 Gondola proefde voor u drie A-merken van bolognesesauzen blind. Hierbij de mening van de redactie en het commentaar van voedingsdeskundige Lut Van Lierde. Starten doen we met de bolognesesaus van Manna.

De categorie warme sauzen is zeker niet de meest innoverende van de markt, maar heeft wel een praktisch kantje waar de consument dol op is. De verkoop van bolognese mag de laatste jaren dan wat dalen, zowel in omzet als in volume (daar waar de categorie warme pastasauzen vorig jaar een stijging met 2% optekende), ze blijft een van de meest populaire sauzen in België. We hebben geprobeerd te achterhalen wat de bolognesesaus van drie grote A-merken (Manna, Miracoli en Barilla) zo specifiek maakt. Onze eerste vaststelling: het vlees, over het algemeen half rund en half varken, vertegenwoordigt ongeveer 20% van een bolognesesaus, terwijl de tomaten goed zijn voor ongeveer 50% van het recept. De rest van de samenstelling varieert naargelang het merk. Sommige mikken op de prijs, een belangrijk argument voor een publiek van studenten of mensen met een laag inkomen, andere moeten het dan weer hebben van de kwaliteit. Hun prijs ligt hoger, en ze brengen iets origineels om een meer specifieke targetgroep over de streep te trekken. Onze journalisten hebben het spel gespeeld door de drie sauzen ‘puur’, dus zonder toevoeging van pasta te proeven. In de komende drie weken geven we een analyse van de drie sauzen. Starten doen we deze week met de bolognesesaus van Manna.

Manna-saus (720 g – 3,15 euro bij Colruyt)