Blokker zet een punt achter zijn thuisleveringen. Mensen kunnen wel nog online producten kopen, maar moeten die zelf in de winkel gaan ophalen. Dat zegt Geert Kampschöer, CEO van Blokker België, in een gesprek met Gondola. “We nemen een defensieve houding aan als het over e-commerce gaat.”

Blokker is op zoek naar een nieuwe adem. De Nederlandse winkel is in België al een hele tijd verlieslatend en ziet zijn omzet verminderen. De schuld van e-commerce en toenemende concurrentie van onder meer Action. Maar Geert Kampschöer, eerder dit jaar aangesteld als nieuwe CEO voor Blokker België, en nieuwe eigenaar Michiel Witteveen, zien toekomst voor de winkelketen in België. De keten stelde onlangs in Leuven een nieuw winkelconcept voor: een kleine stadswinkel van zo’n 180 vierkante meter en een assortiment dat beter aangepast is aan de Belgische markt, met als motto ‘In de buurt, voor de buurt’. “We varen voortaan een eigen koers in België. Belgen verschillen van Nederlanders. Dat lijkt evident, maar daar hielden we in het verleden te weinig rekening mee”, zegt Geert Kampschöer. “We leggen in ons assortiment voortaan de nadruk op wonen, decoratie, koken en tafelen. Dat zijn dingen waarmee Belgische consumenten bezig zijn en waar we hen mee willen bedienen. Ondersteunend daarbij zullen we ook schoonmaak- en huishoudproducten aanbieden.”

Is het de bedoeling om alle winkels om te vormen tot stadswinkels?

Nee, de grotere winkels van vierhonderd vierkante meters blijven bestaan. We gaan ervan uit dat het aantal winkels in België – 124 – hetzelfde zal blijven. Maar als de winkel in Leuven een succes is, wat we tegen oktober-november zullen zien, dan komen er ook stadswinkels in andere steden, zowel grote als kleine steden. We leggen de nadruk op beleving en inspiratie, meer dan dat we dat doen in onze winkels in Nederland. We zijn ervan overtuigd dat het kan zorgen voor een grotere rotatie van producten en ook frequentere winkelbezoeken.

Er was even sprake dat jullie zouden vertrekken uit België.

(onderbreekt) Dat klopt niet helemaal. Er was vooral in de pers sprake dat we zouden vertrekken. Voor ons is daar nooit sprake van geweest. We geloven in België.

Zowel in België als Nederland krijgen jullie klappen door e-commerce. Hoe reageren jullie daarop?

Blokker bestaat in België intussen al meer dan veertig jaar en er is heel wat veranderd. Het koopgedrag is anders, er zijn concurrenten bijgekomen en er is inderdaad ook e-commerce die de druk verhoogt. We leggen de focus op onze fysieke winkels, die als echte non-food buurtwinkels fungeren waar je alles vindt wat het leven thuis aangenamer maakt. Dat betekent ook dat we geen thuisleveringen meer gaan doen, maar wel mensen blijven de kans geven om spullen online te kopen. Ze kunnen dan naar de winkel gaan om hun bestelling op te halen: een collect & go-systeem dus. Als het over e-commerce gaat, nemen we een defensieve houding aan.

Blokker stond jarenlang bekend om zijn scherpe prijzen. Vandaag zijn er met onder meer Action concurrenten die daar beter scoren. Blijven jullie de focus op zeer goedkope prijzen behouden?

Nee, onze focus ligt op het aanbieden van een breed gamma aan producten voor in huis. We willen bereikbare kwaliteit aanbieden, tegen een gunstige prijs dus. We zullen regelmatig aanbiedingen en promoties doen om onze klanten te ondersteunen. We richten ons op de lage middenklasse, de grootste groep van de Belgische bevolking. Ik denk dat zij een boodschap hebben aan de producten en de prijzen die we aanbieden.

Op welke termijn moet de kentering te zien zijn voor Blokker België?

We krijgen een periode van vier jaar om te tonen dat er een toekomst is voor Blokker in België. We geloven daar heel erg in. We hebben in het verleden fouten gemaakt die we nu niet meer gaan maken. Het is aan ons om de Belgische consument duidelijk te maken dat we nog altijd relevant zijn voor hem. Een vernieuwd assortiment en een vernieuwd marketingteam zullen daarbij onze grootste troeven zijn. Er is een nieuw elan bij Blokker België, dat voel ik bij het hele team.