Biogroothandel Marma heeft Bioshop overgenomen, het label dat 15 zelfstandige biowinkeliers verenigt. Het bedrijf neemt ook biowinkels over die anders zouden sluiten bij gebrek aan rendabiliteit of opvolging. Het hoopt binnen twee jaar tijd het aantal zelfstandige biowinkels onder de Bioshop-vlag gevoelig uit te breiden.

Biologische groothandel Marma zet de stap naar retail. Het heeft vandaag vier zelfstandige bio-winkels in handen, net als het label Bioshop, dat zelfstandige biowinkeliers verenigt. Een stap die de sector moet vooruithelpen, zegt Steve Portauw van Marma. “De kleine, zelfstandige bio- en natuurvoedingswinkels in ons land hebben nood aan een meer professionele aanpak. Veel zelfstandige uitbaters zijn om verschillende redenen minder bezig met promotie, marketing, voorraadbeheer, kostenefficiëntie, enzovoort. Ze bestellen bijvoorbeeld soms bij 50 verschillende leveranciers, waardoor ze ook veel minder efficiënt werken. Vroeger deed dat er minder toe, omdat er op het eind van het jaar nog altijd winst gemaakt werd. Vandaag gaat dat veel moeilijker, onder druk van de stijgende energie- en arbeidskosten en de consument die meer op zijn centen let. We willen hen helpen om beter en efficiënter te werken, onder meer met een geïntegreerd kassasysteem en een aangepast assortiment. We zien dat de ondersteuning werkt: in de winkels die we in handen kregen, is de omzet met 50% verhoogd. We hebben de hoop en het vertrouwen dat we zo nog meer winkels rendabel kunnen maken.”

Marma richtte een vennootschap om zijn retailactiviteiten in onder te brengen – Ecoretail BV – en heeft zo vier winkels in handen vandaag: Biovita Aarschot, Moedertje Natuur in Kessel-lo, Den Teepot in Brussel en sinds kort ook de Biotheek in Sint-Niklaas. Ze zijn ondergebracht onder de vlag Bioshop, een label dat ook in handen gekomen is van Marma. In totaal zijn er in ons land vandaag 15 Bioshop-winkels, een aantal dat volgens Portauw binnen twee jaar gevoelig omhoog kan. “We spreken wekelijks met mensen die aangeven dat ze het door omstandigheden moeilijk krijgen, omdat ze met pensioen gaan of omdat het financieel moeilijker geworden is. We zijn niet actief op zoek naar overnames, maar we praten wel met mensen. Op die manier moet het aantal Bioshop-winkels gevoelig de hoogte kunnen ingaan. Er is nog altijd groei in de markt. Biologische consumptie is vandaag nog maar 3% van de markt, dat is minder dan bij onze buurlanden. We proberen ook de overheid te overtuigen van het belang van biologische consumptie. Dat is niet altijd makkelijk, maar we geloven erin.”