- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Door de terreuraanslagen in Brussel op 22 maart zagen Belgische handelaren en horeca-zaken hun omzet aanzienlijk afnemen. Op de dag zelf leden de kleine ondernemers een omzetverlies van maar liefst 35%, wat de dagen erna opliep tot een derde van hun totale omzet.
Een rondvraag van Unizo, samen met Horeca Vlaanderen, bij 705 ondernemingen geeft aan dat zo’n 60% van de ondernemers in Brussel én Vlaanderen schade leden door de aanslagen op 22 maart. “Dat Brusselse ondernemers gevolgen ondervinden, is evident” zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt. “Zij hebben het sowieso al moeilijk sinds de lockdown in november. Maar de gevolgen deinen verder uit dan onze hoofdstad. Ondernemers van de Kust tot in Maaseik voelen de impact. En dat in verschillende sectoren en over een lange periode.” Zo verwacht 4 op 10 van de ondervraagde ondernemers hun omzet de komende maanden verder te zien dalen.
Bovenop de terugvallende omzetcijfers, verwacht 1 op 10 van de Belgische ondernemingen ook personeel te moeten ontslaan en maakt 1 op 6 momenteel gebruik van de tijdelijke werkloosheidsmaatregel, waarvan 1 op 10 verwacht deze maatregel te moeten verlengen.
Vooral het verstoorde luchtnet lijkt de grote boosdoener te zijn: geen vliegtuigen, geen verkeer. Maar ruim de helft van de ondernemingen geeft aan dat ook het (recent ontwikkelde) imago van België toeristen niet meteen over de streep trekt. “Toeristen garanderen dat het hier 100% veilig is, kan niet en dat kan nergens ter wereld” zegt Unizo. “Maar we kunnen ze wel tonen dat het in Brussel en de rest van België nog steeds aangenaam is om te winkelen.” Dit wil de ondernemersorganisatie doen door middel van campagnes, om zo het imago van België weer op te krikken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?