Belgen kochten vorig jaar 37% meer online in het buitenland dan het jaar ervoor. België staat daarmee vijfde in de ranglijst van Europese landen die vanuit consumentenperspectief aantrekkelijk zijn in grensoverschrijdende e-commerce.

Cross-Border Commerce Europe, het platform dat cross-border e-commerce in Europa stimuleert, deed een onderzoek naar de 16 sterkste Europese landen met een focus op hun cross-border prestaties vanuit consumentenperspectief. De Europese consumenten verkozen niet verrassend Luxemburg als winnaar. “Luxemburg is de absolute cross-border winnaar met consumenten die zonder twijfel in het buitenland bestellen op grote platformen zoals Zalando, Asos, Veepee, Fnac en Amazon (.de en .fr)”, aldus Cross-Border Commerce Europe. De rank van België is 2 posities gestegen in 2021. België scoort goed voor het consumentenvertrouwen in online cross-border e-commerce, maar dit vertaalt zich nog niet spontaan in cross-border verkopen. België heeft een cross-border omzet van €5,5 miljard, een stijging van 37,5% in vergelijking met 2020, goed voor een marktaandeel van 35,5%. Over de grens kopen Belgen hoofdzakelijk op Zalando, Zara, H&M, Amazon, Wish, Shein, AliExpress, alsook van bij hun noorderburen bol.com en Coolblue.

In 2021 bereikte Duitsland vanuit zakenperspectief de hoogste plaats met cross-border webshop kampioenen waaronder merken als Hugo Boss, HelloFresh, Zooplus, Zalando, Lidl, About You, Adidas en Westwing. Laatstgenoemde maakt deel uit van het zeer sterke e-commerce ecosysteem van Holding Kinnevik. Duitsland telt 112 cross-border webwinkels in de TOP 500, Verenigd Koninkrijk' slechts' 74. Door de Brexit zijn de cross-border verkopen van het Verenigd Koninkrijk gedaald tot een historisch laag niveau gedaald (-12%) naar €29 miljard B2C online. De totale online EU cross-border markt vertegenwoordigde in 2021 een omzet van €171 miljard in 2021 (exclusief reizen), een stijging van 17% ten opzichte van 2020.