Zeven op de tien Belgische moeders krijgen komende zondag 11 mei een cadeau voor moederdag. Dat is meer dan het Europees gemiddelde van 60%. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van Groupon.
We besteden ook meer geld aan hun moederdagcadeaus dan de rest van Europa. De Belgen zullen dit jaar gemiddeld zo’n 70 euro aan hun moederdaggeschenk besteden, veel meer dan de Fransen (60 euro), Spanjaarden (52 euro), Duitsers (49 euro), Nederlanders (45 euro) en Polen (30 euro). Voor het onderzoek ondervroeg Groupon 7.451 respondenten in 8 Aziatische en 6 Europese landen. In ons land namen 922 mensen deel aan de enquête.
De top drie van de meest populaire geschenken in België wordt aangevoerd door bloemen, gevolgd door een bon voor een lunch of diner in een favoriet restaurant en een verwenarrangement in het schoonheidsalon. 13% van de Belgen maakt het zichzelf makkelijk en koopt elk jaar hetzelfde cadeau. 21% luistert aandachtig naar tips en hints en gaat vervolgens op zoek naar een speciaal geschenk. 55% kiest elk jaar wel iets anders, maar hoeft hiervoor geen hulp. Gemiddeld spenderen we welgeteld 92 minuten aan het kopen van het cadeau.
Bijna tweederde van alle Belgische moeders wil verrast worden, terwijl 20% al dan niet subtiele hints geeft. 12% van alle mama’s zegt ronduit liefst zelf gewoon een cadeau te kiezen. Pas op met praktische cadeaus zoals keukentoestellen, want een derde van de moeders heeft er een hekel aan. De grootste hekel hebben moeders echter aan een geschenk dat wordt doorgegeven (52%).
Hoewel de Belgen de andere Europese landen de loef afsteekt op moederdag, is het in Aziatische landen en in Oceanië nog populairder. In Taiwain mag bijvoorbeeld 92% van de moeders rekenen op een attentie.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?