In de eerste helft van 2023 hebben Belgen 7,9 miljard euro uitgegeven aan online aankopen, blijkt uit de BeCommerce Market. Dat is een stijging van 9,4% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Meer dan de helft van de aankopen van 'diensten' gebeurt online. 

Volgens de cijfers van BeCommerce zorgden 83 miljoen aankopen voor een totale som van 7,9 miljard euro. Dat bedrag is een stijging van 9,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Voor het eerst werd er - met 4 miljard euro - meer geld uitgegeven aan diensten, 20% meer dan vorig jaar. Dit wordt ook weerspiegeld in de verhouding tussen offline en online aankopen, waaruit blijkt dat 59% van alle "diensten"-aankopen online werd gedaan. De Belgische online aankopen zijn verdeeld tussen producten (65%) en diensten (35%). Greet Dekocker, Managing Director van BeCommerce en SafeShops.be: "Online aankopen van diensten doen het bijzonder goed. Interessant is dat mensen ook steeds meer online winkelen voor alledaagse diensten. Er is bijvoorbeeld een stijging van 35% in het geld dat wordt uitgegeven aan online aankopen voor nationaal transport". Volgens Greet Dekocker is er een duidelijke toename van online aankopen (43%) in de verzekeringscategorie, wat mogelijk te wijten is aan de digitalisering in de sector. De top drie van meest gekochte productcategorieën zijn sport en vrije tijd met 20,35%, gevolgd door huis- en tuinproducten met 15,4% en media en entertainment met 9,9%. Aan de andere kant van de curve is de goksector de enige sector waar online een daling te zien is. "Wetgeving in deze sector speelt hierbij een belangrijke rol," zegt Greet Dekocker.

De cijfers van de BeCommerce Market Monitor bevestigen niet alleen dat consumenten vooral 's avonds winkelen (68%), maar ook dat de smartphone voor het eerst hoger scoort dan de computer, een trend die het groeiende gebruik van smartphones voor e-shoppen bevestigt. De meerderheid van de online shoppers, 98%, doet hun transacties vanuit huis. Nog eens 14% doet zijn aankopen op het werk en 7% met het openbaar vervoer. Van de 56.642 online winkels in België in 2022 zal de overgrote meerderheid in Vlaanderen gevestigd zijn. Geografisch in kaart gebracht, bevindt 71% van de Belgische online shops zich in Vlaanderen, tegenover 20% in Wallonië en 9% in Brussel. Wat de provincies betreft, gaat Antwerpen aan kop met het hoogste aantal online shops (19%), gevolgd door Oost-Vlaanderen met 15% en West-Vlaanderen met 13%. Daarna volgen Vlaams-Brabant met 9%, Brussel en Limburg met 8%, Henegouwen en Luik met 5%, Waals-Brabant en Namen met 3% en Luxemburg met slechts 1%.