Zondag wordt een steeds geliefdere dag voor de Belg om naar de supermarkt te trekken. Zo kende de zondagsomzet van warenhuizen vorig jaar een stijging van 3% in vergelijking met 2008. Vroeger waren de uitgelezen pieken op woensdagmiddag, vrijdagavond en zaterdag, maar deze vlakken tegenwoordig steeds meer af.

Terwijl Colruyt en Okay nog steevast hun winkels gesloten houdt op zondag, zijn er in België zo’n 500 Delhaizes en 600 Carrefour-verkooppunten die de deuren openen op deze traditionele ‘rustdag’. Spar volgt deze zondagsopening met enkele vestigingen. De oorzaak? ‘In de afgelopen jaren zijn er steeds meer winkels op zondag de deuren beginnen openen’, verklaart Carrefour-woordvoerder Baptiste van Outryve in de Tijd. ‘Daardoor hebben mensen geleerd om op zondag te winkelen. Dat zijn ze steeds liever beginnen doen.’ Op deze manier belandde er vorig jaar zo’n 8% van de weekomzet op zondag in de supermarktkassa’s, terwijl dat in 2008 nog slechts 5,1% was.

Buurtwinkels

Belgen denken tegenwoordig minder op lange termijn als het aankomt op voeding. Zo werd er vroeger boodschappen gedaan voor een hele week, terwijl de consument tegenwoordig pas enkele dagen of de dag zelf beslist wat hij eet. Dit maakt buurtwinkels steeds belangrijker. Lokale supermarkten zijn voor de consument makkelijker te bereiken om snel de ingrediënten van het menu van die dag in te slaan, want laat nabijheid en snelheid nu net dé troeven van de buurtwinkel zijn.

Aangezien grote ketens hun eigen winkels wettelijk gezien maar vijf zondagen per jaar mogen openen, zijn het net de zelfstandige supermarkten die deze zondagopeningen uit kunnen spelen. Bovendien kunnen de zelfstandige Spar, AD en Proxy Delhaizes en Carrefour Express en Market-winkels hun personeel op zondag goedkoper en flexibeler tewerkstellen dan de grote supermarktketens.