- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Volgens de Belgische concurrentiewaakhond zal AB InBev niet te dominant worden op de Belgische markt na de overname van Tripel Karmeliet-brouwer Bosteels. De mededingingsautoriteit verwerpt daarmee de bezwaren van Alken-Maes tegen de deal.
Alken-Maes, de brouwer achter biermerken als Maes en Affligem en de grootste uitdager van AB InBev op de Belgische markt, had deze week een verzoek ingediend bij de Belgische Mededingingsautoriteit om de overname van Bosteels door AB InBev te schorsen. De deal zou van AB InBev een te dominante speler maken, meende Alken-Maes. De concurrentiewaakhond gaat echter niet mee in die redenering.
De overname van Bosteels zou het marktaandeel van AB InBev met amper 1,5% vergroten. Bovendien was de bierreus nog niet aanwezig in het segment van de tripels, waar Tripel Karmeliet overigens maar een marktaandeel van 6,5% heeft.
De mededingingsautoriteit voegt er wel aan toe dat indien later zou blijken dat AB InBev ertoe zou aanzetten om concurrenten van Karmeliet te weren uit horecazaken die AB InBev-bieren schenken, het onderzoek opnieuw geopend kan worden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?