Isabelle is aankoper kaas en beheert een assortiment om U tegen te zeggen. Private labels maken een groot deel uit van haar portefeuille. En die liggen haar wel. In nauwe samenwerking met lokale producenten en de productiesite Fine Food Cheese zet ze producten op die de cirkel rondmaken.

“Kaas is mijn dada” zegt ze. “Verse kaas, culinaire kaas, gerijpte kaas, ... in mijn assortiment zitten wel 400 producten die qua origine en uitvoering enorm uiteenlopend zijn. Die dynamiek heb ik graag. In de winter voorzie ik raclettekaas, in de zomer aperitiefkaas. En dan zijn er ook nog evoluties, zo verkoop ik steeds vaker geiten- en schapenkaas. Mijn assortiment beweegt constant en dat heb ik graag. Voor mij mag er pit in zitten!”

De cirkel rondmaken

"Bij Colruyt Group besteden we steeds vaker aandacht aan lokale – Belgische – producenten en een duurzame productie. Zo komt een leverancier oude kaas de kaasresten na productie bij ons weer ophalen om ze te gebruiken voor kaastapenade. Die verkopen we dan in onze winkels. Met zo’n initiatieven kunnen we echt een duurzaam verschil maken. Ook onze kaasblokjes bijvoorbeeld, gesneden uit het hart van de kaas, brengen behoorlijk wat restkaas met zich mee. Samen met de kwaliteitsdienst en onze productiesite wou ik die resten kaas verwerken tot kwalitatieve geraspte kaas. Het vraagt wel wat opvolging, zo’n product op de markt te brengen. De stock monitoren, verhoudingen zoeken, tests uitvoeren, we blijven constant bezig. Maar als de kaas dan eindelijk in de winkel ligt en succes blijkt te hebben, dan ben ik apetrots.”

Leren uit fouten

“Als aankoper speel ik een cruciale rol in het opzetten van private labelproducten, en dus ook met de verpakkingskeuzes die we maken. De ideale positie om duurzame verpakkingsalternatieven voor te stellen. Onze blokjes kaas bijvoorbeeld, zitten vaak in een potje met een stevig plastic deksel. We hebben geprobeerd om dit product in een duurzamer verstevigd zakje aan te bieden aan de klant, maar de resultaten vielen tegen. Jammer, maar uit zo’n projecten leer je ook. Onze ideeën mogen dan nog zo duurzaam zijn, de keuze van de klant is natuurlijk voor ons altijd de finale test. Als die niet slaagt, dan moeten we iets anders proberen. We hebben nu in elk geval het deksel vervangen door een hersluitbare film, en die werd wel goed onthaald.”

Als aankoper speel ik een cruciale rol in het opzetten van private label producten.

Isabelle

De klant kennen

Naast aankoper voor private labelproducten koopt Isabelle ook merkkazen aan voor Colruyt Laagste Prijzen. “Zo’n breed assortiment beheren vraagt natuurlijk wat skills. Ik ben als verkoopster binnengerold bij Colruyt Group. En dat heeft volgens mij één groot voordeel: ik ken de klant. Tevreden klanten zijn het streefdoel van elke aankoper. Dat klanten naar onze winkels komen om lekkere kaas te kopen, is mijn verantwoordelijkheid. Ik ben natuurlijk een aankoper, goede prijzen zijn ook belangrijk. Maar de klant staat altijd op de eerste plaats.”

Waardegedreven samenwerken

“Onderhandelen is een belangrijk aspect van mijn job. Maar ik vind het minstens even belangrijk een goede samenwerking met mijn leveranciers en producenten op te bouwen. Als aankoper kaas vraagt dat een langetermijnvisie. Melk wordt vaak op lange termijn ingekocht en ook verpakkingsmateriaal vraagt een serieuze investering. Ik kan en wil dus geen bruuske beslissingen nemen. Samenwerken betekent voor mij geven en nemen. Goede afspraken maken en elkaar vertrouwen zijn daarin belangrijk. Ik hou woord en dat weten mijn leveranciers. Dat zijn mijn waarden als aankoper, en gelukkig ook die van de groep.”

Meer info?

Meer weten over werken bij Colruyt Group? 

Klik hier!