Dat er bij Colruyt Group veel aangekocht wordt, daar valt niet over te twijfelen. De retailgroep telt een 170-tal aankopers die naar kwaliteit, prijs en efficiëntie streven voor het retailassortiment, de technische installaties, aankopen van mediaruimte... Vanuit optimalisatie en het idee ‘samen werkt beter dan alleen’, zet de groep steeds meer in op samenwerkingen binnen en buiten zijn eigen grenzen.

Judith Haentjens stapte een goed jaar geleden in de job van aankoper voor Colruyt Laagste Prijzen. De typisch menselijke aanpak van de retailgroep trok haar meteen aan, de vlotte ketting en samenwerking blijven haar verrassen.

Experts delen hun inzichten

“Het beeld van de harde Colruyt-aankoper dat ik had, werd van bij mijn eerste sollicitatiegesprekken ontkracht. Uiteraard zijn marges en prijs belangrijk, maar er is meer. Samenwerking, van elkaar leren en elkaar versterken, elk vanuit zijn eigen expertise, daar wordt sterk op ingezet. Voor mijn assortiment baby werk ik nauw samen met collega-experten uit verschillende domeinen: marketing, category management, product management... Momenteel werken we aan de restyle van de packaging van ons Boni Selection gamma: we bekijken bijvoorbeeld de impact op de verkoop, bespreken het nieuwe verpakkingsconcept, hoe de producten in de rekken komen... Als aankoper leg ik de brug naar de leverancier: ik kijk wat de implicaties op de prijs zijn, waar we kunnen verduurzamen, maak aankoopprognoses... Als nieuwkomer is het wel fijn om in een team met ervaring te stappen! Hun inzichten helpen mij mijn job beter doen. Ik wist dat ik bij Colruyt Group sowieso veel kon bijleren, vanaf dag één ligt er een duidelijk opleidingsplan klaar, dat je doorloopt in functie van je tijd en behoefte. Je krijgt technische opleidingen over aankoopdossiers, volgt stages in de winkels en in logistiek, maar je leert ook hoe je omgaat met leveranciers en je wordt meegenomen in de waarden en normen van Colruyt Group. Zo straal je die ook uit in je communicatie met leveranciers en collega’s.”

Ik wist dat ik bij Colruyt Group sowieso veel kon bijleren, vanaf dag één ligt er een duidelijk opleidingsplan klaar.

Judith Haentjens

Samen aankopen, binnen en buiten de groep

“We zijn een grote groep, met winkels voor elke levensfase van de consument. Daar zit onvermijdelijk een overlap in assortiment, en ook daar worden de krachten gebundeld. Aankopers van verschillende winkelformules onderhandelen samen met de leverancier. In het onderhandelingsteam neemt één aankoper de lead, da’s niet per se die met de grootste omzet, wel ‘the right (wo)man for the job’. Groepsgericht aankopen, geeft een interessante en soms best pittige samenwerking: je hebt verschillende belangen, die breng je samen en zo versterk je elkaar. De focus ligt op de consument, en dat voel je. Voor baby werk ik nauw samen met de aankopers van SPAR en Dreambaby. Als SPAR bijvoorbeeld besluit een artikel op te nemen in het assortiment, bekijken we wat we voor die bredere distributie in de plaats kunnen krijgen.”

“Gaan we op zoek naar een nieuwe leverancier, dan schrijven we ook tenders uit in samenwerking met onze internationale Agecore-alliantie, zoals vorig jaar voor onze private label luiers. Hoe groter de afname, hoe beter de condities hè, en daar profiteren onze klanten van!”

Projectwerk in start-up modus

“Het ene assortiment heeft meer grote leveranciers, het andere meer kleinere. Bij mij is het een mix van beide en dat ligt me goed. Wat ik niet meteen verwacht had? Dat ik naast de kerntaken van mijn job als aankoper kon meestappen in projecten. Sinds juni werk ik mee aan een innovatieproject, ik heb heel wat nieuwe mensen leren kennen en ben als aankoper verantwoordelijk voor de near-foodaankopen van het project. Er hangt een echte start-up mentaliteit, da’s een leuke afwisseling met mijn job. Wie weet wat er nog op mijn pad komt...”

Meer info

Meer lezen over werken als aankoper bij Colruyt Group?
 

Klik hier!