Bedrijven belonen die duurzame voeding toegankelijk maken voor iedereen. Dat is de missie van de ‘Ik ben meer dan mijn kassaticket’-award die werd uitgereikt tijdens het Personality of The Year-event van Gondola Society. De gelukkige? Het ‘Aan tafel in 1, 2, 3 euro’-project van Colruyt Laagste Prijzen. Een overzicht.

Wat in 2018 startte als een leuk idee om burgers en supermarkten beter met elkaar in contact te brengen om zo duurzame voeding meer te promoten, is ondertussen uitgegroeid tot een waar begrip. Daarom heeft de organisatie van ‘Ik ben meer dan mijn kassaticket’ besloten om dit jaar zijn eigen award te lanceren. “Supermarkten konden projecten insturen die proberen om duurzaamheid uit de niche te halen en duurzame voeding mainstream te maken voor klanten”, verduidelijkt Jelle Goossens, woordvoerder van Rikolto, dat samen met onder meer Fairtrade Belgium, de Gezinsbond, KVLV, Landelijke Gilden, Test Aankoop en Femma de bedenker is van het project ‘Ik ben meer dan mijn kassaticket’. “In totaal kregen we 11 inzendingen die vervolgens uitgebreid bestudeerd werden door een expertenjury. Uiteindelijk nomineerde die drie initiatieven die het best scoorden op verschillende duurzaamheidscriteria en die helpen om duurzame voeding toegankelijker te maken voor de consument.” Voorbeelden van zo’n criteria zijn onder meer ‘Wat is de impact van het initiatief op lange termijn?’, ‘Wat is de impact op verschillende dimensies van duurzaamheid?’, ‘Hoe gebruiksvriendelijk is het project?’ of nog ‘Hoe is het initiatief geïntigreerd in de bedrijfspraktijken?’. De drie uitverkoren initiatieven werden eind november via de krant De Standaard voorgesteld aan het grote publiek. De lezers van de krant hadden vervolgens een maand de tijd om een winnaar te kiezen, die werd bekendgemaakt tijdens het Personality of The Year-event van Gondola Society.

Aan tafel in 1, 2, 3 euro

Meer dan 3.000 mensen brachten hun stem uit. Maar uiteindelijk was het ‘Aan tafel in 1, 2, 3 euro’ dat de award in de wacht wist te slepen.  Het concept waarbij Colruyt de handen in elkaar slaat met enkele sociale organisaties als het OCMW, Centrum Algemeen Welzijn en Kind & Gezin, is simpel. Kwetsbare gezinnen, die door de sociale organisaties geïnformeerd worden, kunnen zich vrijblijvend inschrijven en zo om de 2 weken een Colruyt-receptenboekje ontvangen. Daarin staan 6 gemakkelijke, kindvriendelijke en vooral evenwichtige recepten met bijhorende boodschappenlijstjes. Elk recept is goed voor 3 ruime porties en kost maximaal 1, 2 of 3 euro per portie. In die prijs zit de volledige verpakking inbegrepen. Op die manier weten consumenten op voorhand hoeveel ze maximaal zullen betalen aan de kassa. In de winkel zelf hoeven klanten enkel hun Xtra-kaart te scannen om te kunnen genieten van de laagste prijzen. Minderbedeelde families kunnen met andere woorden rustig winkelen en toch genieten van een laagste prijs zonder dat andere mensen daar kennis over hebben.

“Het unieke aan dit project is dat het grote stigma bij het winkelen verdwijnt”, vertelt Jelle Goossens. “Kwetsbare gezinnen hoeven zich dus niet kenbaar te maken of hoeven niet naar een aparte winkel te gaan zoals bij de Voedselbanken het geval is.” Volgens hem is het winnende project een echt totaalconcept op maat van kwetsbare gezinnen. “Het project wil gezonde, duurzame voeding uit de elitaire sfeer halen en toegankelijk maken voor iedereen. En net dat is het mooie ervan”, vervolgt hij.

Drie waardige kandidaten

Het initiatief van Colruyt mag dan wel met de award gaan lopen zijn, toch wil dat niet zeggen dat de twee andere concepten daardoor minder goed zijn. “Integendeel, de drie initiatieven die de jury gekozen heeft, zijn meer dan gewaagd aan elkaar: ze hebben alle drie diepte, een langetermijnvisie, een serieuze impact, zowel nu als in de toekomst, en ze zijn een voorbeeld voor de rest van de retail”, vertelt Jelle Goossens. Concreet ging het om het Delicata-project van Delhaize en het ‘Geen keuze, goede keuze’-project van Lidl. Bij het eerste engageert Delhaize zich met zijn chocoladehuismerk om de volledige chocoladeproductieketen 100% duurzaam te maken. Daarvoor sloot de retailer zich aan bij het open source platform ‘Tony’s Open Chain’ van Tony’s Chocolonely, en draagt Delhaize zo rechtstreeks bij aan een beter inkomen voor de cacaoboeren, het verhelpen van kinderarbeid enzovoort. Lidl maakte bij zijn project dan weer een drastische beslissing: in plaats van in elke productcategorie een aantal duurzame producten aan te bieden, verduurzaamde de smart discounter heel zijn assortiment volgens geloofwaardige standaarden. Op die manier wil Lidl de keuzestress bij klanten wegnemen en vermijden dat klanten minder duurzame producten verkiezen omdat die goedkoper zijn.