Bedrijven belonen die duurzame voeding toegankelijk maken voor iedereen. Dat is de missie van de ‘Ik ben meer dan mijn kassaticket’-award die werd uitgereikt tijdens het Personality of The Year-event van Gondola Society. De gelukkige? Het ‘Aan tafel in 1, 2, 3 euro’-project van Colruyt Laagste Prijzen. Een overzicht.

Wat in 2018 startte als een leuk idee om burgers en supermarkten beter met elkaar in contact te brengen om zo duurzame voeding meer te promoten, is ondertussen uitgegroeid tot een waar begrip. Daarom heeft de organisatie van ‘Ik ben meer dan mijn kassaticket’ besloten om dit jaar zijn eigen award te lanceren. “Supermarkten konden projecten insturen die proberen om duurzaamheid uit de niche te halen en duurzame voeding mainstream te maken voor klanten”, verduidelijkt Jelle Goossens, woordvoerder van Rikolto, dat samen met onder meer Fairtrade Belgium, de Gezinsbond, KVLV, Landelijke Gilden, Test Aankoop en Femma de bedenker is van het project ‘Ik ben meer dan mijn kassaticket’. “In totaal kregen we 11 inzendingen die vervolgens uitgebreid bestudeerd werden door een expertenjury. Uiteindelijk nomineerde die drie initiatieven die het best scoorden op verschillende duurzaamheidscriteria en die helpen om duurzame voeding toegankelijker te maken voor de consument.” Voorbeelden van zo’n criteria zijn onder meer ‘Wat is de impact van het initiatief op lange termijn?’, ‘Wat is de impact op verschillende dimensies van duurzaamheid?’, ‘Hoe gebruiksvriendelijk is het project?’ of nog ‘Hoe is het initiatief geïntigreerd in de bedrijfspraktijken?’. De drie uitverkoren initiatieven werden eind november via de krant De Standaard voorgesteld aan het grote publiek. De lezers van de krant hadden vervolgens een maand de tijd om een winnaar te kiezen, die werd bekendgemaakt tijdens het Personality of The Year-event van Gondola Society.

Aan tafel in 1, 2, 3 euro

Meer dan 3.000 mensen brachten hun stem uit. Maar uiteindelijk was het ‘Aan tafel in 1, 2, 3 euro’ dat de award in de wacht wist te slepen.  Het concept waarbij Colruyt de handen in elkaar slaat met enkele sociale organisaties als het OCMW, Centrum Algemeen Welzijn en Kind & Gezin, is simpel. Kwetsbare gezinnen, die door de sociale organisaties geïnformeerd worden, kunnen zich vrijblijvend inschrijven en zo om de 2 weken een Colruyt-receptenboekje ontvangen. Daarin staan 6 gemakkelijke, kindvriendelijke en vooral evenwichtige recepten met bijhorende boodschappenlijstjes. Elk recept is goed voor 3 ruime porties en kost maximaal 1, 2 of 3 euro per portie. In die prijs zit de volledige verpakking inbegrepen. Op die manier weten consumenten op voorhand hoeveel ze maximaal zullen betalen aan de kassa. In de winkel zelf hoeven klanten enkel hun Xtra-kaart te scannen om te kunnen genieten van de laagste prijzen. Minderbedeelde families kunnen met andere woorden rustig winkelen en toch genieten van een laagste prijs zonder dat andere mensen daar kennis over hebben.