Maar liefst 90% van de Belgische influencers geeft niet aan wanneer ze reclameboodschappen publiceren, blijkt uit een onderzoek van de economische inspectie. Dat is wettelijk nochtans wel verplicht.

De economische inspectie ging bij 576 Europese influencers, waaronder 31 Belgen, na of ze hun verplichtingen rond reclame maken nakomen. 97% van hen publiceert commerciële boodschappen, maar slechts een vijfde gaf systematisch dat hun content reclame bevat. Bij de Belgische influencers was dat zelfs maar 10%. Twee op vijf influencers (38,7 % in België) maakten op hun socials reclame voor hun eigen merk/eigen producten of diensten, maar gaven niet aan dat ook dat reclame is. Ze hebben nochtans de wettelijke verplichting om reclame duidelijk herkenbaar als reclame naar voor te brengen. “Influencers kunnen reclame het beste aangeven door hun post te labelen met een expliciet woord zoals ”reclame“. Dat label moet meteen zichtbaar en ondubbelzinnig zijn en in dezelfde taal geschreven zijn als de post”, aldus de FOD Economie. De influencers bleken ook op andere vlakken niet in orde te zijn met de wetgeving. 78 % van de gecontroleerde influencers in Europa heeft de kenmerken van een onderneming maar slechts 36 % onder hen was ingeschreven als onderneming. Voor 35 % van hen was die informatie niet beschikbaar. Van de onderzochte Belgische influencers bleek slechts één influencer niet ingeschreven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen. Bij 30 % kon geen enkele informatie over de onderneming teruggevonden worden. Het gaat dan bijvoorbeeld over het e-mailadres, de naam van de onderneming, het maatschappelijke adres of het ondernemingsnummer. In België vermeldde slechts 6,5 % van de onderzochte influencers alle vereiste ondernemingsgegevens.