Sinds enkele jaren ondergaat de mode-industrie grote veranderingen die een rechtstreekse impact hebben op de consumptiegewoontes en op de ecologie. Social media en de globalisering hebben een grote rol gespeeld in deze veranderingen.

De term ‘fast fashion’ was nog nooit zo actueel. Het wordt vooral geboost door social media waar mensen graag uitpakken met hun nieuwste aanwinsten. Toch wordt het fenomeen volgens L’Echo gezien als "verwoestend in termen van CO2-uitstoot, natuurlijke hulpbronnen en vervuiling”. Het is in dat kader dat pagina’s als #ootd ('outfit of the day') hun opwachting maken op Instagram. Mensen vinden er outfits die slechts één keer werden gepost op social media (en misschien zelfs gedragen). Een van de vele voorbeelden van de wear-it-once cultuur. Een echt bloedbad op het vlak van ecologie.

Geen nieuw fenomeen

L'Echo toont verschillende studies waaruit blijkt dat het fenomeen 'fast fashion' al verschillende jaren aanwezig is in onze maatschappij. Zo verwijst de krant naar een studie uit 2015 van de Britse NGO Barnado’s. Daarin stond dat ruim een derde van de 1.500 vrouwen die ondervraagd werden geloofde dat een kledingstuk als “oud” kan worden beschouwd als het drie keer gedragen is. Ook bleek uit een onderzoek van Barclaycard in 2018 dat 17% van de consumenten tussen de 35 en 44 jaar al merkkleding kocht met als doel deze op social media te plaatsen. 12% van de mannen verklaarde zelfs dat ze hun geld hadden teruggevraagd nadat ze de foto met het doelbewuste kledingstuk op social media hadden geplaatst. Een trend die nu nog steeds hip is. 

Volgens een studie van het wetenschappelijke tijdschrift Nature Reviews Earth and Environment kopen consumenten 40% meer kleding dan tien jaar geleden. Een kledingstuk wordt ook 40% minder gedragen. Cijfers die getuigen van een impulsief consumptiepatroon in een wereld waarin kleding steeds goedkoper en dus steeds toegankelijker wordt.

Consumenten kopen meer dan vroeger

In een geconnecteerde wereld wordt het steeds gemakkelijker om kleding te kopen, vooral via de smartphone die met een enkele klik de versnelling van aankopen mogelijk maakt. De prijs is ook een belangrijke factor geworden voor de mode-industrie. “Europese consumenten hebben steeds meer kleren en betalen steeds minder. Hun gemiddelde uitgaven zijn goed voor 30% van hun budget in de jaren vijftig, 12% aan het eind van de jaren 2000 en slechts 5% in 2020, met name dankzij sites als ASOS en Amazon", aldus L’Echo. Door de daling van de prijzen kochten consumenten per jaar gemiddeld 60% meer tussen 2000 en 2014.

Volgens de studie van Nature Reviews Earth and Environment heeft "elke kilo kleding die wordt gebruikt ongeveer 200 liter water nodig voor de productie (...) Per jaar stoot de mode-industrie ruim 2,9 miljard ton CO2 uit”. Een probleem dat vragen oproept en dat met de huidige crisis waarschijnlijk nog belangrijker zal worden, ook al lijkt het niet waarschijnlijk dat de trend zich zal keren. "Het wereldwijde volume van geproduceerde kledingstukken zal naar verwachting verdrievoudigen tegen 2050. Afgezien van individueel consumptiegedrag dat aan het veranderen is, lijken de oplossingen vooralsnog beperkt te zijn”, besluit L’Echo.