Eén Belg op de drie wijzigde zijn consumptiegedrag van eieren na de fipronilcrisis die vorig jaar uitbrak. Dat blijkt uit een iVOX-onderzoek bij duizend Belgen in opdracht van Lidl. Eén Belg op de zeven geeft zelfs aan alleen nog bio-eieren te kopen.

Afgelopen zomer zette de fipronilcrisis heel Europa op zijn kop. In maar liefst 45 landen werden namelijk eieren met fipronil teruggevonden, een verboden middel dat gebruikt wordt om vlooien, mijten en teken te bestrijden. De crisis had een grote impact op ons land. Zo werden de eieren plots fors duurder, maar liepen de kosten voor pluimveehouders volgens de Boerenbond ook op tot zo'n 10 miljoen euro mede door het waardeverlies van eieren die moesten opgeslagen en/of vernietigd worden, de kosten van het vernietigen van eieren en eventueel ruimen van dieren ... zowel op leghennen-, opfok-  als op moederdierbedrijven. Aangezien het fipronilschandaal de gemoederen zo verhitte, voerde iVOX, in opdracht van Lidl, een onderzoek uit bij duizend Belgen om de impact van de crisis op het consumptiegedrag na te gaan. Wat blijkt? Belgen pasten wel degelijk hun koopgedrag aan. 

Meer bio-eieren

Uit de iVOX-studie blijkt dat 70 procent van de ondervraagden goed op de hoogte zegt te zijn van de crisis. Voor één Belg op de drie heeft het voedselschandaal zelfs een impact gehad op zijn koopgedrag van eieren. 15 procent geeft aan dat ze door die crisis alleen nog bio-eieren kopen. Dat is vooral zo bij 55+’ers (20%), Franstaligen (21% tegenover 11% van de Nederlandstaligen) en vrouwen (21% tegenover 10% bij de mannen). 18 procent zegt dat ze bio-eieren vaker overwegen dan voorheen. 2 procent zegt helemaal geen eieren meer te eten door de eiercrisis van vorig jaar.

Omzet vrije uitloop eieren met 53% gestegen

Lidl, dat de studie liet uitvoeren, merkt de impact van het schandaal ook in de verkoopcijfers. De omzet van vrije uitloop eieren is met liefst 53 procent gestegen. Die van bio-eieren met 7 procent. De hard discounter doet de afgelopen jaren dan ook extra moeite om het eierassortiment te verduurzamen, door onder meer de eieren eieren van kippen uit legbatterijen of verrijkte kooien volledig te bannen, ook in verwerkte producten. “Sinds twee jaar worden ook in producten waarin eieren worden verwerkt, zoals koude sauzen, uitsluitend nog vrije uitloopeieren gebruikt. We gaan daarbij een pak verder dan wat de Europese wetgeving oplegt, want die verbiedt alleen legbatterijen. Verrijkte kooien zijn wel nog toegelaten, terwijl die maar iets groter zijn dan de vroegere legbatterijen. Jaarlijks verkopen we heel veel afgeleide producten met eieren, dus de impact van onze omschakeling naar vrije uitloopeieren is erg groot”, legt Isabelle Colbrandt, woordvoerster van Lidl uit.

Good Egg Award

Die inspanningen zijn ook dierenrechtenorganisatie GAIA niet ontgaan. Daarom beloonde ze samen met haar Europese zusterorganisatie ‘Compassion in World Farming’ Lidl al voor de tweede keer met de Good Egg Award. “Met die prijs belonen we een organisatie waar ze verantwoord eieren consumeren en die bewust kiest voor kipvriendelijkere eieren. Van kippen die vrij rondlopen en waarvan de eieren aan strikte duurzaamheidscriteria beantwoorden. Dankzij de omschakeling bij Lidl krijgen leghennen een beter leven”, verduidelijkt Ann De Greef, woordvoerster van GAIA.