Gisteren opende Zalando een ‘virtuele paskamer’ in een pop-up store in Madrid. Het is een zeer tijdelijk initiatief – de winkel sluit al op 6 oktober – waar het modeplatform experimenteert met Virtual Reality. Achter dit leuk experiment steekt vermoedelijk een grotere ambitie.

De klanten worden wanneer ze binnenkomen gescand, waarna ze kleding uit de webwinkel virtueel kunnen passen. Zalando gebruikt nieuwe technologie: met ‘body mapping’ projecties worden de maten de klanten bepaald en wordt de kledij aan hun individuele lichaamsvormen aangepast. 

De pop-up store - die de naam ‘The free to be shop’ draagt - is vooral bedoeld als een experiment, onder meer om te zien of een virtuele paskamer een oplossing kan zijn voor klanten die vooral tactiel zijn en de kledingstukken willen voelen, maar het gerommel in de paskamer beu zijn.

Onlangs lanceerde Zalando een ander experiment, met de tweedehandswinkel Zircle. Daar is het de bedoeling om vooral de koopjesjagers aan te spreken, die zelden naar het online platform gebruiken.

Beide tests zijn eigenlijk bedoeld om te zien hoe Zalando de omnichannel-klanten meer kan aanspreken. Volgens bepaalde studies besteden deze meer uit dan klanten die alleen in echte winkels of alleen online kopen. Volgens het e-commerce bureau Carpathia leert de ervaring dat wanneer een online speler in een stad een fysieke winkel opent, de omzet er onevenredig stijgt.

Fysieke winkels betekenen echter ook meer kosten: huur, personeel, stocks en grote assortimenten, enzovoort. De vraag is of fysieke winkels met alleen virtuele paskamers een zelfde resultaat kunnen geven. Waarschijnlijk is dat wat Zalando wil weten met deze zeer tijdelijke pop-up store in Madrid.