Het Duitse Zalando lanceert onder de naam Zalando Zet een eigen abonnementsdienst, waar klanten lid van kunnen worden om van extra service te genieten. Dat heeft de online moderetailer samen met de tweede kwartaalcijfers aangekondigd.

Uit de voorlopige resultaten van Zalando blijkt dat de sterke groei van de webwinkel het afgelopen kwartaal wat is afgeremd. In het eerste kwartaal van dit jaar kon de e-tailer nog uitpakken met meer dan 23% omzetgroei, maar voor het tweede kwartaal schat Zalando dat de groei tussen 19 en 20% zal bedragen. De aangepaste bedrijfswinst (EBIT) zou uitkomen tussen 80 en 86 miljoen euro. Hoewel dat nog steeds stevige cijfers zijn, presteert Zalando daarmee wel onder de verwachtingen van analisten en beleggers.

Mede-CEO Rubin Ritter zegt in een persmededeling echter blij te zijn met de resultaten. “Wij zijn tevreden met onze prestatie in de eerste jaarhelft van 2017 en blijven investeren om onze ambitieuze groeidoelstellingen voor dit jaar te halen, en indien mogelijk zelfs te overschrijden. In het snelgroeiende online segment blijven we het beter doen dan de markt door 20 tot 25% groei te boeken.”

Volgens Ritter is Zalando door te investeren in distributiecentra en nieuwe diensten ook bezig met de basis te leggen van toekomstige groei. “Onze investeringen, bijvoorbeeld in onze fulfillment capaciteit en in de lancering van het abonnementsprogramma Zalando Zet, zijn de hoekstenen van de groei van morgen.”

Eigen Prime-dienst

Zalando Zet is een nieuwe dienst van Zalando, die sterk doet denken aan het Prime-programma van concurrent Amazon. In beide gevallen gaat het om een premium service, waarbij extra diensten worden aangeboden aan wie maandelijks lid- of abonnementsgeld betaalt. Leden van Zet kunnen genieten van voordelen zoals een snellere levering (inclusief same day delivery), het ophalen van retourpakjes, persoonlijk modeadvies en vroegere toegang tot kortingsacties.

In een eerste fase wordt Zalando Zet gelanceerd in vier Duitse steden: Berlijn, Leipzig, Frankfurt en Hannover. Klanten zullen er de nieuwe dienst gedurende drie maanden gratis kunnen uittesten, daarna kunnen ze voor 19 euro per jaar lid worden.