In juli maakten we al bekend dat GfK zijn Consumer Panel Services-activiteiten heeft verkocht aan het Britse onderzoeksinstituut YouGov om te kunnen fuseren met NielsenIQ. De deal is nu eindelijk rond.

"YouGov, marktleider op het gebied van opinies, motivaties, wensen en mediagewoonten van consumenten, heeft de Consumer Panel Services-activiteiten van GfK SE (CPS GfK) overgenomen, een gevestigde leider op het gebied van aankoopgegevens van huishoudens in Europa", kondigden beide partijen aan in een gezamenlijk persbericht dat maandag werd gepubliceerd. De overname helpt YouGov om haar aanwezigheid in de FMCG-sector te versterken en stelt GfK in staat te fuseren met NielsenIQ, aangezien de Europese Commissie eerder had geëist dat de Consumer Panel-activiteiten om concurrentieredenen moesten worden afgestoten. "Met deze overname brengt YouGov de nieuwe standaard op het vlak van data-analyse van consumentengedrag en -attitudes samen onder één dak. Het gecombineerde aanbod biedt klanten van YouGov en CPS GfK informatie over elke fase van de customer journey: van wat en waar ze kopen tot het hoe en waarom van hun aankopen", voegen de twee bedrijven eraan toe. CPS GfK heeft panels in 16 Europese landen (meer dan 100.000 huishoudens en 18 miljoen aankopen), terwijl YouGov een bron van consumenteninformatie en publieksonderzoek kan bieden op basis van 26 miljoen geregistreerde panelleden in 55 markten. Tot slot belooft YouGov dat een “zorgvuldig gepland en weloverwogen” integratieprogramma zal zorgen voor een “soepele” overgang voor zowel CPS GfK-klanten als -medewerkers, en beide bedrijven in staat zal stellen om “vanaf dag één te profiteren van elkaars sterke punten”. De transactie wordt gewaardeerd op 315 miljoen euro.