Hoewel nog steeds het overgrote deel, meer dan 90%, van de retailverkopen gerealiseerd wordt in fysieke winkels, heeft de e-commerce een grote invloed op het koopgedrag. Daarnaast vinden ook de ‘millenials’ het kopen in de fysieke winkels nog steeds belangrijk. Alleen verwachten ze meer beleving. Dit wijzigend koopgedrag heeft een impact op het winkelvastgoed in België, dat mee evolueert.

JLL zette een aantal trends op een rijtje. Volgens de vastgoedmakelaar zullen retailers de komende jaren meer focussen op differentiatie en nieuwe concepten. Ook mag men meer nieuwkomers verwachten. En de aanwezigheid van ‘food & beverage’ in de winkelcentra en –straten wordt nog belangrijker.

 

Differentiatie en nieuwe concepten

Een eerste trend is dat de grote internationale ketens hun aanbod in toenemende mate differentiëren. “Zo lanceerde H&M groep recent de merken Monki en Weekday in Antwerpen en Arket aan de Guldenvlieslaan in Brussel. De groep Inditex differentieert met Pull & Bear en Oysho en zoekt locaties voor haar concept Stradivarius. AS Adventure lanceerde pas de concepten Juttu en Yaya”, legt JLL uit.

In dit opzicht zullen de verwachtingen van de ‘millenial generation’  leiden tot  nieuwe stadsconcepten, zoals het Ikea city concept. Ook Decathlon lanceerde in The Mint een stadsconcept. Nieuwe concepten zijn er ook in het beauty segment met Atelier Rebul, NYX, Kiko, M.A.C., Bobbi Brown en andere.

 

Nieuwkomers en expansieve merken

Nieuwkomers vestigen zich vaak eerst in Brussel en Antwerpen, of in de andere steden van de zogenaamde ‘Main Six’, waaronder Gent, Hasselt, Luik of Brugge. “Voorbeelden zijn het cosmeticamerk Atelier Rebul, dat in verschillende stadscentra winkels opende. Andere voorbeelden zijn Kiabi die dit jaar in Médiacité Luik en in The Mint tekende, of nog Uniqlo, die zich eveneens in The Mint in Brussel vestigde”, stelt JLL.

Ook de nieuwe brillenmerken zoals Ace&Tate en Eyes+More maakten hun entree.  Nieuwkomers in de schoenenbranche zijn onder andere Dr. Martens en The Athlete’s Foot. Luxe fashion retailer Prada is een nieuwkomer aan de Waterloolaan in Brussel.

Niet iedereen ondervindt echter de druk van de e-commerce. “Merken uit lageprijscategorieën zoals Trafic en Action voelen de stijging van online verkopen minder en zijn expansief”, stelt JLL.

Food & beverage

Volgens de vastgoedmakelaar wordt de diversificatie en de uitbreiding van het aanbod het meest geconstateerd in het Food & Beverage segment. De proportie van dat segment in shoppingcentra en in winkelstraten blijft stijgen, in die mate dat 15% van de oppervlakte voor Food & Beverage de nieuwe norm wordt.