#1 Naast de grote internationale producenten van reinigingsproducten en wasmiddelen zoals Henkel en Procter & Gamble ontwikkelen kleine Belgische bedrijven een lokaal gamma van de “nieuwe generatie”. Ontdek ze in onze mini-serie. Starten doen we met LaverVert.

Het traject dat een product aflegt van de productiesite tot in de winkelkar van de consument bedraagt soms maar 15 kilometer, zelfs voor reinigingsproducten. Gespecialiseerde Belgische bedrijven hebben namelijk besloten om de concurrentie aan te gaan met historische reuzen zoals Henkel (Persil, Silan, Dixan), Procter & Gamble (Ariel, Dash) of zelfs SC Johnson (Canard WC, Ecover, Method). Gezien de miljoenen euro's die deze reuzen elk jaar in reclame voor de Belgische markt pompen, kunnen we de entree van lokale merken zien als een ware strijd tussen David en Goliath. Een van deze nieuwe Belgische spelers is LaverVert, een start-up uit Namen die twee jaar geleden werd opgericht door twee ondernemers. “We ontwikkelen een natuurlijke zeep, die we Savon Noir de Namur hebben gedoopt en die wordt bereid op basis van assen, waaruit actieve stoffen worden geëxtraheerd”, benadrukt Jean-François Eloin, een van de twee medeoprichters, vroeger actief in een wasserij. “Vertrekkende van deze Savon Noir, waarvan we nu zo’n 2.500 liter per maand produceren, bieden wij verschillende producten aan zoals wasmiddel of afwasmiddel.” Om zich te onderscheiden van de grote spelers in de sector, zetten de twee ondernemers in op duurzaamheid en de circulaire economie. Savon Noir de Namur is gemaakt van natuurlijke producten, terwijl de overgrote meerderheid van de huidige schoonmaakmiddelen volgens Jean-François Eloin een of meer petrochemische, allergene of giftige stoffen bevatten. Door in te spelen op transparantie heeft de onderneming een distributienetwerk ontwikkeld dat als alternatief kan worden omschreven: speciaalzaken, bio- en bulkwinkels. “Maar het is ook onze bedoeling om de retail te bereiken”, voegt Jean-François Eloin eraan toe. “Dit zal ons helpen om onze productie op te voeren, want normaal zouden wij 5.000 liter zeep per maand moeten verkopen om twee volledige lonen te kunnen betalen. Wij moeten vooral onze producten steeds efficiënter maken, de verpakking innoveren en ze in meer winkels aanbieden.”

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de juni editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine