- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Walmart test in Silicon Valley een nieuwe vorm van boodschappenbezorging: de koerier brengt de bestelling naar binnen en plaatst de producten in de koelkast… terwijl de bewoner niet thuis is. Hiervoor werkt de Amerikaanse retailer met August Home, een producent van sleutelloze sloten die vanop afstand bediend worden met een smartphone.
De test is onlangs gestart bij een aantal bestaande klanten van August Home. Ze plaatsen hun bestelling- inclusief allerlei soorten verse en gekoelde producten - in de webshop van Walmart en laten ze bij hen thuis leveren. Indien de klant niet thuis is, gebruikt de koerier een éénmalige code om toegang te krijgen tot het huis. Hij gaat legt de boodschappen aan de ingang neer, maar indien de bestelling ook uit verse, gekoelde of diepvriesproducten bestaat, plaatst hij ze in de koelkast.
De klant krijgt een bericht op zijn smartphone wanneer de koerier is toegekomen, wanneer hij de deur opent, wanneer hij het huis verlaat en wanneer de deur weer op slot is. In tussentijd kan de klant, dankzij een August Home-app en bewakingscamera’s, op zijn smartphone beelden zien van de bezorger.
Volgens Sloan Eddleston, de baas voor de e-commerce strategie van Walmart, is dat maar één van de bezorgingsdiensten waaraan de retailer werkt. ”Wij willen de klant bezorgen waar en wanneer hij maar wil. Bij de ene kan dat in de garage zijn, bij de andere in zijn koelkast. Er zijn eigenlijk oneindig veel mogelijkheden”, zegt hij in een blog.
Volgens hem past de proef in het streven van Walmart om de klant niet alleen geld, maar ook tijd te besparen. De klant moet met deze dienst zijn boodschappen niet eens meer zelf uitpakken. “Wat vandaag een innovatie is, is morgen misschien de norm. Niet iedereen zal zo’n verregaande dienst nodig hebben, maar we willen de klanten die het willen deze mogelijkheid bieden”, stelt hij.
Deze test is een stapje verder in de strijd tussen Walmart en aartsrivaal Amazon. Ze wedijveren om de snelste te zijn en het meeste gemak te bieden.
De supermarktenketen heeft zo’n dens netwerk, dat bijna elke Amerikaan op minder dan 10 ‘miles’ van een winkel woont. Zij biedt niet alleen gratis click-and-collect aan, maar ook bezorging aan huis vanuit een toenemend aantal winkels. Tegen het eind van het jaar moeten het er 1.100 zijn.
Amazon van haar kant beschikt nu dankzij de overname van Whole Foods over 468 fysieke voedingwinkels. Naar verluidt zou ook de webgigant van daaruit leveringen aan huis willen organiseren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?