Het Amerikaanse Walmart zag de inkomsten uit e-commerce het voorbije kwartaal met meer dan 60% stijgen. Ook de fysieke winkels in de VS deden het goed.

©​iStockphoto

Walmart heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een omzetgroei van 2,1% geboekt. De totaalomzet bedroeg 123,4 miljard dollar, waarvan het grootste deel nog altijd door de fysieke supermarkten in de Verenigde Staten gerealiseerd wordt. Ook daar kon Walmart groeien: uit de kwartaalresultaten blijkt dat de vergelijkbare omzet in de Amerikaanse winkels met 1,8% toenam, omdat ze meer trafiek (+1,8%) konden creëren. 

Dat Walmart voor het zoveelste kwartaal op rij groeit op haar thuismarkt is opmerkelijk, omdat de concurrentie er zo hevig woedt. De groei gaat wel ten koste van de marges, omdat Walmart stevig geïnvesteerd heeft in lage prijzen en promoties.

Om sterker te staan tegen de dreiging van Amazon, heeft Walmart de voorbije jaren ook volop ingezet op online verkoop. De retailer kan dan ook met stevige groeicijfers uitpakken: de inkomsten uit e-commerce stegen vorig kwartaal met 63% en gingen ook in Q2 met 60% omhoog. De zogeheten gross merchandise volume (GMV, ofte totaalwaarde verhandelde goederen) groeide zelfs 67%. Hoeveel inkomsten Walmart concreet uit de online verkoop haalt, is echter niet duidelijk omdat de retailer niet over die cijfers communiceert. 

De goede omzetcijfers hebben Walmart aangemoedigd om winstverwachting voor 2017 op te trekken van 4,20 tot 4,40 dollar winst per aandeel naar 4,30 à 4,40 dollar.