
Market Pay
Door de verschillende betaalmiddelen van uw zaak te optimaliseren, kunt u tijd en geld winnen. “In tegenstelling tot wat mensen vaak denken, gaat het niet noodzakelijk om ingewikkelde oplossingen”, vertelt Nathalie Demaret, Head of Sales Market Pay voor België. “Daarom brengt Market Pay, als geïntegreerd pan-Europees betaalplatform dat digitale omnichannel-oplossingen aanbiedt, u in dit artikel enkele tips.”
Als handelaars de kosten van hun winkel willen beperken, denken ze vaak te weinig aan het optimaliseren van de transactiekosten. Uit allerlei onderzoek blijkt nochtans dat transactiekosten een niet te verwaarlozen deel van de operationele uitgaven van handelszaken uitmaken. “We denken daarbij niet alleen aan een besparing in geld, maar ook in tijd of personeelsinzet”, stelt Nathalie Demaret, Head of Sales Market Pay voor België. “Het optimaliseren van de transactiekosten vormt een strategische hefboom om de rendabiliteit te verhogen. Door te kiezen voor vernieuwende oplossingen zoals geoptimaliseerde routing, een uniform betaalplatform, een doeltreffende regeling van internationale betalingen of werken met lokale betaalnetwerken en alternatieve betaalwijzen, kunnen bedrijven hun uitgaven aanzienlijk verlagen en tegelijk hun prestaties verbeteren. Hieronder gaan we dieper in op die vijf tips.”
1. Kies voor een uniform betaalplatform
Het is niet ongebruikelijk dat een winkelmanager werkt met verschillende bedrijven voor het beheer van verschillende betaalkanalen, zoals met een kaart, contactloos, met de smartphone of digitaal. “Het gebruik van verschillende betaalmethodes kan leiden tot verborgen kosten, operationele fouten en complexiteit”, zegt Nathalie Demaret, Head of Sales Market Pay voor België. “Een uniform betaalplatform zoals Market Pay optimaliseert de financiële middelen en verbetert tegelijk ook de gebruikerservaring. Het centraliseert alle transacties en zorgt voor een betere kostenbeheersing dankzij één enkele partner of een beperkt aantal leveranciers.”
Een uniform betaalplatform biedt een aantal voordelen:
-
Minder tijd nodig voor het project en voor het beheren van contracten en relaties met de leveranciers, dankzij een vereenvoudigd beheer.
-
Minder fouten en kortere verwerkingstijden dankzij een vereenvoudigd beheer van de financiële stromen.
-
De mogelijkheid om innovatieve use cases en een coherente winkelervaring aan te bieden, ongeacht het kanaal.
2. Gebruik een routingsysteem
Door de routing van de transacties te optimaliseren, kunt u de kosten aanzienlijk beperken door op dynamische wijze te kiezen voor de meest voordelige acquirer of betaalmethode. Een intelligent systeem analyseert in real time een aantal parameters als de acceptatiegraad en de verwerkingskosten om voor elke transactie de meest rendabele optie te kiezen. Het kan ook de veerkracht vergroten, bijvoorbeeld in geval van een storing bij een acquirer. Door te kiezen voor een partner waarmee u kunt beslissen over de routingstrategie voor de transacties, kunt u de efficiëntie van uw betalingen maximaliseren en overbodige kosten beperken.
Dankzij die aanpak, kunnen winkels:
-
De kosten voor acquisitie verlagen dankzij routing naar de beste optie.
-
De conversieratio van betalingen verbeteren.
-
Hun betaalstrategie aanpassen aan de markten en de meest performante lokale methodes.
3. Verbeter het beheer van internationale betalingen
Internationale betalingen kunnen hoge kosten met zich mee brengen, vooral door bankkosten die samenhangen met internationale kaarten. “Om te veel kosten te vermijden, bestaan er oplossingen als Dynamic Currency Conversion, bekend als de afkorting DCC”, vertelt Nathalie Demaret. “Op die manier kan de handelaar een deel van de transactiekosten van een kaart uit een land van buiten de eurozone recupereren. DCC biedt bovendien ook transparantie aan de buitenlandse klanten, die het bedrag van de transactie meteen in hun eigen valuta kunnen zien.”
4. Maak gebruik van lokale betaalnetwerken
Door te werken met lokale betaalnetwerken, kunt u de transactiekosten verlagen, vooral door de bijkomende kosten van internationale kaartnetwerken te vermijden. Dat biedt handelaars niet enkel de kans om betaalmethodes aan te bieden die afgestemd zijn op de gewoonten van de consumenten in elk land en ook de acceptatiegraad van betalingen te versterken, maar het verlaagt ook de transactiekosten.
Zo heb je Europese systemen als Bancontact in België, Cartes Bancaires in Frankrijk of Bancomat in Italië. Die beantwoorden aan de verwachtingen van de consumenten, versterken het gewicht van de Europese netwerken en kunnen druk uitoefenen op internationale netwerken om hun kosten te verlagen.
5. Bied alternatieve betaalwijzen aan
Tot slot is het goed om alternatieve betaaloplossingen aan te bieden zoals account-to-accountbetalingen of andere lokale oplossingen. De acceptatiegraad verhoogt, ook doordat de consumenten hun favoriete betaalmiddel vinden en de kosten kunnen worden verlaagd. “Bovendien is het zeker ook mogelijk om de consumenten aan te moedigen om voor een bepaalde betaalmethode te kiezen, op voorwaarde dat ze daar voordeel bij hebben, bijvoorbeeld in de vorm van getrouwheidspunten of promoties”, concludeert Nathalie Demaret.
Market Pay helpt u om deze vijf tips toe te passen
Dankzij de oplossingen van Market Pay krijgt u de kans om deze strategieën doeltreffend en veilig in te voeren. Wilt u meer weten over de oplossingen van Market Pay en ontdekken hoe het bedrijf u kan bijstaan bij het optimaliseren van betalingen?