Agoria
Agoria
De meest geavanceerde Belgische fabrieken werden bekroond tijdens de 11de Factory of the Future Awards ceremonie, georganiseerd door Agoria, de federatie van de technologische industrie, en Sirris, het samenwerkingscentrum voor de Belgische technologische industrie. Onder de 11 winnaars bevinden zich 4 voedingsfabrieken: Puratos Lummen, Pringles Mechelen, Lantmännen Unibake en Chaudfontaine.
Om erkend te worden als Fabriek van de Toekomst, een nationale titel die 3 jaar geldt, moet je je richten op 7 transformaties, zoals digitalisering, talentontwikkeling, intelligente processen en duurzame processen.
Puratos Lummen, de duurzame fabriek
Puratos Lummen produceert al sinds 1919 ingrediënten voor de bakkerij-, patisserie- en chocolade-industrie en levert tegenwoordig aan meer dan 100 landen. Het bedrijf besteedt veel aandacht aan digitale transformatie, opleiding van werknemers en duurzame productie.
Het wil CO2-neutraal zijn tegen 2025 en waterbalans bereiken tegen 2030, waarbij het evenveel water teruggeeft aan het milieu als het verbruikt.
Pringles Mechelen richt zich op innovatie en opleiding
Pringles Manufacturing in Mechelen produceert elke dag zo'n 2 miljoen doosjes Pringles en vertrouwt op de ontwikkeling van zijn 650 werknemers en een inclusieve werkcultuur. Nieuwe technologieën zoals virtual reality en relevante partnerschappen worden gebruikt om hun kennis te ontwikkelen. Ecologische transitie staat op de agenda, met initiatieven zoals waterbesparing, de ontwikkeling van een papieren basis voor de iconische Pringles tube en geavanceerde energie-efficiëntiemaatregelen.
Lantmännen Unibake en zijn ultramoderne machines
Elke dag produceert Lantmännen Unibake in Londerzeel ongeveer 100 ton verschillende soorten brood, van broodjes tot baguettes en hamburgerbroodjes. Toen de fabriek in 2016 werd herbouwd na de brand die de fabriek in de as legde, lag de nadruk op duurzaamheid dankzij geavanceerde technologie. Het resultaat? Een koolstofvoetafdruk die de afgelopen vijf jaar (bijna) is gehalveerd.
Chaudfontaine duurzaam dankzij digitalisering
Chaudfontaine heeft samen met Coca-Cola Europacific Partners geïnvesteerd in de gelijknamige Chaudfontaine fabriek, waar ze een unieke bron van warm water van 37°C exploiteren. Dankzij deze investeringen zijn de processen grotendeels geautomatiseerd en is de toeleveringsketen - van orderverwerking tot kwaliteitscontrole - gedigitaliseerd. Deze benadering van duurzaamheid heeft Chaudfontaine in staat gesteld om in 2021 het CO2-neutraliteitscertificaat te behalen.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?