De alom bekende en populaire wedstrijd ‘Gekozen Product van het Jaar’ houdt uitsluitend rekening met de keuze van de consumenten. “Hun aankopen, hun keuzes en hun invloed moedigen de merken aan om te innoveren en de kwaliteit van hun producten te verbeteren”, stelt Philippe Gelder, voorzitter en CEO van Voted Product of the Year Worldwide, dat deze wedstrijd in bijna veertig landen organiseert. 

Elk jaar dragen nieuwe producten (dit jaar een zestigtal) die op de Belgische markt te koop zijn het logo ‘Gekozen Product, huismerk of merk van het Jaar’. De wedstrijd biedt een niet te missen kans om productinnovaties geloofwaardig te maken of het vertrouwen in merken te verstevigen bij het grote publiek, vooral ook omdat elk deelnemend product is uitgeprobeerd door de consumenten in het testgedeelte van het onderzoek. “Ten minste vijfhonderd consumenten beoordelen het product vooraf op basis van hun perceptie, de relevantie voor de markt en hun aankoopintentie. En dan zijn er nog eens honderdtwintig die het product daarna uittesten en hun ervaring meedelen”, verduidelijkt Philippe Gelder, voorzitter en CEO van Voted Product of the Year Worldwide, dat de wedstrijd organiseert in bijna veertig landen ter wereld. “In die tweede fase kopen gemiddeld honderdtwintig testers het product in de winkel en beoordelen ze het op basis van een aantal criteria.” Elk jaar krijgen zo niet minder dan 15.000 à 20.000 consumenten de vraag om hun mening te geven over de deelnemende nieuwe producten, innovaties of merken. Philippe Gelder legt uit dat de wedstrijd ‘Gekozen Product van het Jaar’ zich onderscheidt van andere initiatieven door de methodologische aanpak. De award is immers niet het resultaat van de agenda van bedrijven, maar berust op de goedkeuring die consumenten aan de producten verlenen via een zorgvuldig uitgevoerd, onafhankelijk en objectief onderzoek. “De beoordeling door geverifieerde consumenten in levensechte consumptiesituaties garandeert een zekere transparantie en vergroot het vertrouwen in de aanbevelingen”, vertelt Philippe Gelder. “Door een product voor te leggen aan de consumenten om hun perceptie te kennen, krijgen de merken rechtstreeks voeling met de realiteit op de markt. Je moet weten dat ongeveer 15 à 20% van de merken die deelnemen aan het onderzoek om het logo ‘Gekozen Product van het Jaar’ te behalen, de onderscheiding niet krijgen. De producten moeten immers een hogere score halen dan hun concurrenten of dan de ‘benchmark’ van de concurrentiële omgeving waarin ze op de markt worden gebracht.” 

Philippe Gelder, Président et CEO de Voted Product of the Year Worldwide

Philippe Gelder, voorzitter en CEO bij Voted Product of the Year Worldwide

©

POY

Een positieve spiraal die merken motiveert

Door de consumenten het woord te geven, wordt niet alleen de objectiviteit gewaarborgd. In zekere zin ontstaat ook een opwaartse spiraal, want de merken hebben uiteraard voordeel bij het logo en raken zo gemotiveerd om het nog beter te doen. “Dankzij ‘Gekozen Product van het Jaar’ kunnen de merken gebruik maken van waardevolle feedback die hen aanzet tot verandering in het belang en volgens de wensen van de consumenten. Bij hun aankoopbeslissingen hebben de consumenten recht op duidelijke en eerlijke informatie. Elke aankoop komt eigenlijk neer op een stemming. Wij beschouwen de consumenten niet gewoon als passieve kopers, want zij nemen beslissingen die mee de toekomst van de merken en de producten bepalen. We houden de bedrijven verantwoordelijk en moedigen hen aan om hun producten te verbeteren op het vlak van innovatie, kwaliteit, service en zelfs ethisch engagement. Wij verdedigen merken die luisteren naar hun klanten en daarmee rekening houden om te innoveren. Dankzij die positieve wisselwerking tussen de consumenten en de merken bevordert de wedstrijd ‘Gekozen Product van het Jaar’ uiteindelijk de kwaliteit, de service en het vertrouwen.” 

Ook de winkels hebben iets te winnen

De wedstrijd ‘Gekozen Product van het Jaar’ ontstond in 1987 en is intussen al goed ingeburgerd op de Belgische markt. Hij biedt niet enkel de kans om de banden tussen de consumenten en de merken weer nauwer aan te halen, maar heeft ook de supermarkten veel te bieden. Uit een onderzoek blijkt dat ongeveer 70% van de Belgische consumenten het logo herkent als ze het in de winkel aantreffen. Het logo wijst de weg op een markt waar consumenten steeds meer op zoek gaan naar duurzame, gezonde en lokale alternatieven en het verlaagt ook de aankoopdrempel. De bekroonde vernieuwende producten, die op die manier een betere zichtbaarheid genieten, krijgen ook een hogere rotatiesnelheid. Gemiddeld genereert een product met het logo ‘Gekozen Product van het Jaar’ een omzetgroei van 25 procent. Bovendien bevordert de wedstrijd ook de klantentrouw: een vernieuwend en bekroond product moedigt de consumenten aan om terug te keren naar dezelfde winkel voor herhaalde aankopen. Uiteindelijk biedt de wedstrijd ‘Gekozen Product van het Jaar’ op die manier een drievoudige win-win-win: de consumenten belonen de producten die ze waarderen, de merken worden uitgedaagd en zetten hun streven naar meer kwaliteit en innovatie voort en tot slot genieten de supermarkten van die zichtbaarheid om hun verkoop verder te ontwikkelen.

Schrijf je in voor ‘Gekozen Product van het Jaar’

De wedstrijd ‘Gekozen Product van het Jaar’ biedt merken en retailers de mogelijkheid om een jaar lang te communiceren over die blijk van erkenning. In de maand mei kunnen merken en winkelketens zich al kandidaat stellen voor de onderscheiding ‘Gekozen Product van het Jaar’. Maar opgelet: om in aanmerking te komen, mag het product nog maar hoogstens twee jaar in de winkelrekken liggen. De organisatoren stellen een concurrentieel geheel van producten of merken samen, op basis van de perceptie van de consumenten. Wanneer het product of het merk aanvaard is, stelt een partnerbedrijf (treetz) het onderzoek op en voert dat daarna op onafhankelijke wijze uit bij de consumenten in België. Dat gebeurt onder toezicht van Deloitte, om een maximale nauwkeurigheid te garanderen. De uiteindelijke bevindingen van dat onderzoek worden nog aangevuld met de resultaten van een test die peilt naar de ervaring van de consumenten. De onderzoeksresultaten per product en per merk worden nadien overgemaakt aan de deelnemende bedrijven. Het zijn dus enkel de resultaten die voortkomen uit het onderzoek die bepalen of het product al dan niet wordt geselecteerd als ‘Gekozen Product van het Jaar’. Tot slot mag het merk dat de onderscheiding ‘Gekozen Product van het Jaar’ krijgt, gedurende een heel jaar het logo gebruiken.

Meer info?

Meer informatie en deelnemen aan de wedstrijd ‘Gekozen Product van het Jaar’ via deze link: https://www.poybelgium.com/nl/

Klik hier!