De Nederlandse keten Hema heeft zopas haar jaarresultaten voor 2022 bekendgemaakt en die zijn niet min. Zowel het aantal klanten, de omzet als de winst namen toe. Een teken dat de nieuwe koers die twee jaar geleden werd ingezet, zijn vruchten afwerpt.

“Klanten komen weer meer en vaker bij ons”, meldt CEO Saskia Egas Reparaz enthousiast bij de bekendmaking van de jaarresultaten. De keten zag het aantal klanten dat in de winkels en online kocht met bijna 35% stijgen. Ook de bruto-omzet steeg met 20% naar 1,966 miljard euro. Het bedrijf schrijft de goede resultaten toe aan de koers die twee jaar geleden is ingezet om Hema weer echt Hema te maken. “Met onze collega’s, ondernemers en leveranciers, zijn we afgelopen jaar in staat geweest koersvast te blijven en te reageren op de lastige omstandigheden in de detailhandel met dalend consumentenvertrouwen, de stijgende kosten voor energie, grondstoffen, huren en de sterk toegenomen loonkosten”, vervolgt de CEO.

De nieuwe koers van Hema wordt ook zichtbaar met een vernieuwde winkelbeleving. “In maart en april werden vier Hema-filialen in Hilversum, Alkmaar, Voorburg en Assen na een intensieve verbouwing heropend als compleet vernieuwde Hema-winkels. In deze vier winkels testen we een groot aantal nieuwe concepten bij klanten”, vergalt Saskia Egas Reparaz. “In korte tijd is al duidelijk gebleken dat deze vernieuwde winkels met hun frisse uitstraling en prettige winkelervaring sterk worden gewaardeerd. De resultaten van deze vier winkels zijn uitstekend. Daarom gaat Hema nog voor de zomer de test uitbreiden en meer winkels compleet vernieuwen.” De keten benadrukt dat het een solide financiële basis heeft voor verdere groei. “De positieve reactie van klanten op onze koers om Hema weer echt Hema te maken geeft ons het vertrouwen dat we onze positie en resultaten in de komende jaren blijven versterken,” besluit de topvrouw.