De stad Antwerpen wil lokale handelaars een hart onder de riem steken en investeert 4 miljoen euro die medewerkers van de stad kunnen spenderen aan de lokale economie via Antwerpen UCoins, een digitale munt. Unbox en Field&Concept roepen merken op om hun steentje bij te dragen en dit bedrag (meer dan) te verdubbelen. 

Het zijn zware tijden voor de lokale handel. Daarom krijgen meer dan 16.000 medewerkers vanaf 1 mei elk 300 euro consumptiekrediet, in de vorm van Antwerpen Ucoins, van de stad Antwerpen. Dat geld kunnen ze spenderen bij lokale handelaars in de stad en haar districten. Een investering die goed is voor 4 miljoen euro. "Bij elke aankoop gebeurt steeds de helft van de betaling in Antwerpen Ucoins en de helft in euro. Dat zorgt voor een verdubbeling van de monetaire injectie", klinkt het. Al bijna 2.000 lokale handelaars registreerden zich. Het project, dat het gevoel van verbondenheid met de lokale gemeenschap moet vergroten, lijkt dus aan te slaan.

Om het initiatief meer kracht te geven, roepen Unbox en Field & Concept merken op om hun marketing centje bij te dragen. “De extra koopkracht die hierdoor gecreëerd wordt, wordt volledig in de lokale Antwerpse economie geherinvesteerd", verklaart Tine Dirckx van Field & Concept. "Voor merken ligt hier een opportuniteit. Merken moeten in deze tijden meer relevant zijn dan ooit. Ze kunnen originele promo & marketing campagnes lanceren (middels het aanbieden van Antwerpen UCoins) die sociaal relevant zijn en onbetwist resulteren in een versterking van een positief merkimago. Emotionele betrokkenheid leidt tot meer loyale klanten.”

In eerste instantie is dit initiatief bedoeld voor de stad Antwerpen, maar op termijn zal het ook uitgerold worden naar de rest van Vlaanderen en België. 

Merken die willen instappen in dit verhaal om onze lokale economie te ondersteunen, kunnen contact opnemen met Tine Dirckx (Tine.Dirckx@field-concept.com, +32 473 86 40 08) en Saskia Spruijt van Unbox (saskia.spruijt@unbox.work, +32 496 27 06 83).