Op 16 mei zal Sophie Souied, general manager van Unilever Belgium & Luxemburg, het woord richten tot de honderden deelnemers aan Gondola Day. We twijfelen er niet aan dat haar betoog ook zal gaan over de uitdagingen van de digitalisatie, het centrale thema van deze nieuwe editie van ons congres. Het beeld dat we tijdens ons gesprek met haar kregen is dat van een bedrijf dat duidelijk in volle evolutie is en op korte termijn ambitieuze doelstellingen wil waarmaken op het gebied van duurzame ontwikkeling, maar ook de nieuwe manier van werken die de digitalisatie vraagt helemaal onder de knie aan het krijgen is. Sophie Souied overtuigt er ons van dat de markt in een stroomversnelling is terechtgekomen en dat dat voor uitdagingen en kansen zorgt, zowel qua marketing als verkoop.

Het beweegt bij Unilever. Het bedrijf drijft de snelheid op door het aanvullen van zijn portefeuille van historische merken, om zo beter aan te sluiten bij de complexe realiteit van een veranderend consumptiepatroon. Een voorbeeld? De absolute marktleider op het gebied van ijsjes heeft een ware stortvloed aan nieuwigheden gelanceerd. Zijn stermerken als Magnum, Carte d'Or, Cornetto en Ben & Jerry’s breiden voortdurend uit, en trekken onder andere de kaart van vegan. De Solero-vruchtenijsjes krijgen er een bioversie bij. Via co-branding worden er bruggetjes geslagen met andere categorieën, zoals de Lipton Ice Tea Peach Calippo of de Kinder Bueno-ijshoorntjes. En alsof dat nog niet genoeg is kwamen er ook nog eens twee in 2018 gelanceerde merken bij: Breyers op de ‘low cal’ en Grom, dat authentieke Italiaanse premiumproducten brengt. Of dat allemaal toeval is, of het gevolg van de schitterende resultaten die de hittegolf van 2018 heeft opgeleverd? Na het lezen van dit interview zal u waarschijnlijk het tegendeel denken, en begrijpen dat alles inderdaad steeds sneller gaat op de markt!