De commerciële vastgoedmarkt is de crisis beginnen voelen in 2013. De vraag naar secundaire locaties vanuit de retail is gedaald, al blijven toplocaties zoals winkelcentra en de grote winkelstraten het goed doen.

In 2012 hield de Belgische winkelvastgoedmarkt nog goed stand hield, maar in het begin van dit jaar is de crisis dan toch toegeslagen. Dat blijkt uit een rapport van vastgoedadviseur Jones Lang LaSalle (JLL). Het aantal transacties illustreert die achteruitgang duidelijk: waar er vorig jaar nog 88 transacties afgehandeld werden vonden er in het eerste kwartaal van 2013 maar 78 plaats. Ook de opgenomen winkeloppervlakte is in totaal gedaald. Vorig jaar zat de winkelopname nog boven het vijfjaarlijks gemiddelde van 44.000 m², in Vlaanderen, maar nu duikt die daar nu fel onder met een relatief zwak eerste kwartaal. De bezette 32.000 m² ligt 27% onder het vijfjarig gemiddelde in Vlaanderen, dat voor 60% van de markt instaat. Ook in Brussel en Wallonië is er een daling.

“De aanhoudende recessie, het dalende consumentenvertrouwen, de stijgende werkloosheid, de ontwikkeling van de e-commerce en de toenemende belastingdruk beïnvloeden sterk het Vlaamse retaillandschap en het aankoopgedrag van de consumenten”, klinkt het in het rapport. Daarbovenop heeft het slechte weer de verkoop ook geen goed gedaan.ToplocatiesDoor de slechte economische omstandigheden zijn de retailers erg voorzichtig in hun expansie. Ze kiezen voor zekerheid, en dus voor toplocaties: de grote winkelstraten en winkelcentra. Ondanks de globale achteruitgang van de markt, houden die locaties stand. “Primaire locaties in Vlaanderen blijven goed presteren, wat de stabiele huurwaarden, het gebrek aan leegstand en de intrede van nieuwe grote retailers bevestigen”, zegt de vastgoedconsultant.