Ondanks de crisis in de detailhandel in Nederland blijft vacatureaanbod in de conventionele retail fors toenemen. Meer nog, de groei van de e-commerce vertaalt zich niet met een aangroei van het aantal vacatures. Qua werkgelegenheid blijven webwinkels ver achter. Dat blijkt uit een onderzoek van de ‘metabanenzoekmachine’ Joblift in Nederland.

De indruk dat door groeiende concurrentie van de e-commerce, faillissementen, filiaalsluitingen en jobverlies in de detailhandel aan de orde van de dag zijn, is niet terecht. In tegendeel: de werkgelegenheid in de retailsector neemt ondanks de moeilijkheden fors toe. Het vacatureaanbod steeg het afgelopen jaar met gemiddeld 6% per maand. De snel stijgende omzet van webshops leidt daarentegen nog niet tot veel werkgelegenheid: slechts 3.402 vacatures waren het afgelopen jaar gefocust op e-commerce activiteiten, tegenover 20.778 vacatures in de detailhandel. Ook de groei van het aantal e-commerce vacatures was - met gemiddeld 2% per maand – eerder beperkt. Opvallend is ook dat het vacatureaanbod in de detailhandel sneller groeit dan dat van de Nederlandse arbeidsmarkt als geheel: daar bedroeg de gemiddelde maandelijkse groei over het afgelopen jaar 2%.

 

Non-food voorop

“De crisis waar de detailhandel al jaren in verkeert komt niet tot uiting in het vacatureaanbod. Het aanbod van vaste contracten spreekt met 76% eveneens meer vertrouwen in de toekomst uit dan op basis van de huidige berichtgeving verwacht zou worden,” aldus de Nederlandse site van Joblift. De drie grootste aanbieders van vacatures zijn Albert Heijn, Kruidvat en Action. Ook blijkt uit het onderzoek dat deze groei niet enkel aan de grote supermarktketens worden toegeschreven: in de Top20 van grootste vacatureaanbieders zijn er 16 non-food retailers.

 

E-commerce blijft ver achter

Veel Nederlandse retailers hebben naast hun bestaande filialen ook een webwinkel geopend. Hoewel bij slechts vier van de twintig grootste vacatureaanbieders de mogelijkheid tot online winkelen ontbreekt, wordt deze ontwikkeling nog niet weerspiegeld in het soort vacatures dat door grote retailers wordt aangeboden: de top 5 van meest gezochte krachten bestaat volledig uit functies met een duidelijk winkelverkoopprofiel.

Dat de e-commerce nog geen grote werkgelegenheid oplevert, blijkt ook uit de statistieken van bedrijven die zich enkel op onlineverkoop toespitsen. De drie Nederlandse webwinkels die volgensde Twinkle100-lijst de grootste omzet draaien - Bol.com, Coolblue en Wehkamp - bieden gezamenlijk slechts 504 vacatures aan.

Ook de gemiddelde maandelijkse groei van e-commercevacatures bleef het afgelopen jaar beperkt tot 2%. “Het lijkt er voorlopig niet op dat de e-commerce het gevreesde banenverlies in de detailhandel op zal kunnen vangen. Afgaande op de huidige trends lijkt het er echter op dat het met zulke massaontslagen voorlopig niet zo’n vaart zal lopen,” aldus de onderzoekers tot slot.