Uit de driemaandelijkse conjunctuurbarometer van Comeos blijkt dat de prijzen in de winkels dalen. Dat is niet meer gebeurd sinds 1993.

De prijzen in de winkels – de shop index – blijven al sinds 1992 quasi structureel onder het niveau van de index. Dat betekent dat de prijzen wel stegen, maar trager en minder dan de index. Sinds maart zit de shop index echter helemaal in het rood: dat betekent dat de prijzen nu al bijna een half jaar lang dalen. Dat is niet meer gebeurd sinds 1993 – alleen in 2009 flirtte de sector even met een deflatie. Concreet was er in het tweede kwartaal van dit jaar een terugval van -0,75%. Food daalde met 0,1% en non-food werd 1,02% goedkoper.

Deze uitzonderlijke situatie wordt veroorzaakt door de lage index en de harde concurrentiestrijd in de sector, zegt Comeos. Het beschikbaar inkomen van de Belg daalt immers met 0,3%, zegt de handelaarsorganisatie. Dat, en de verhoogde prijzenslag tussen retailers, zet de marges onder druk, klinkt het.

“De druk van de consumenten, die op zoek gaan naar de laagste prijzen, zorgt voor een hevige concurrentiestrijd in de handel. Dus dalen de prijzen aan de kassa – en komt er nu wel ongezond veel druk op de marges”, waarschuwt Comeos.

“De aankoopprijs van de handelaar is quasi ongewijzigd, en de kosten, zoals de personeelskosten, dalen niet. Bij het begin van de crisis, in 2008, leverde de sector al bijzonder zware inspanningen om de werking te rationaliseren, en kosten te besparen. Daardoor hield de handel vrij goed stand in de crisisjaren – tot vorig jaar.”

 

Lees ook Nielsen: "Prijzen kunnen de komende jaren 5% dalen", over het thema van de prijsevolutie, dat de focus was van de sessie van The Retail Society van 15 mei 2013