Elke seconde wordt er wereldwijd 50 ton voedsel weggegooid. Een cijfer om van te duizelen, maar de West-Vlaamse ondernemer Jonas Mallisse probeert er op zijn manier iets aan te doen: met de app Too Good To Go redt hij voedsel van de vuilnisbak en biedt het aan voor een derde van de prijs.

Jonas Mallisse heeft amper tijd om van het eindejaar te genieten. De 28-jarige ondernemer is countrymanager België van de voedselverspillinsapp Too Good To Go, die in ons land al 900.000 keer gedownload werd sinds hij vorig jaar gelanceerd werd. “Het is een fulltime job en zelfs meer dan dat, maar ik doe het graag”, zegt hij. In november werd Too Good To Go uitgeroepen tot de Salesforce Sustainable Retailer of the Year 2019-2020, een bekroning voor de om en bij anderhalf miljoen maaltijden die de app in ons uit land van de vuilnismand wist te redden. De app heeft 3.000 partners, waaronder EXKi, 450 Carrefour-winkels, Ikea, Les Tartes de Françoise en binnenkort mogelijk ook Colruyt en Delhaize. “Met Colruyt zitten we binnenkort rond de tafel, met Delhaize hebben we al gesproken en zij waren erg enthousiast”, aldus Mallisse. “Ik ben nu al ongelooflijk trots op wat we gerealiseerd hebben. Van de 900.000 Belgen die de app gedownload hebben, zijn er zo’n 200.000 echt actief. Maar het wil wel zeggen dat 900.000 mensen op zijn minst al een keer hebben nagedacht over het probleem van voedselverspilling. Dat vind ik belangrijk.”

Hoe ben je met Too Good To Go begonnen?

Ik was op reis in India toen ik een Scandinavisch koppel hoorde praten over de app. Ik vond het een geweldig idee. Ik heb marketing gestudeerd, maar ik ben altijd in de sociale sector geïnteresseerd geweest. Ik heb een tijdlang gewerkt bij een marketingbureau dat zich specialiseerde in samenwerkingen met NGO’s. Ik ben alles over Too Good To Go beginnen opzoeken en stelde vast dat ze nog niet bij ons actief waren. Ik heb contact met ze opgenomen en ze vonden het prima dat ik Too Good To Go in België zou opzetten. In India word je geconfronteerd met armoede en voedseltekort, dan begin je des te meer na te denken over onze manier van consumeren hier. Bij ons gebeurt zowat de helft van de voedselverspillingen bij mensen thuis, in ontwikkelingslanden niet. Daar springen gezinnen net heel efficiënt om met voeding, omdat ze er weinig van hebben. Het verlies zit daar meer in transport en inefficiënte opslag en logistiek. Op dat moment heb ik besloten dat ik iets wou doen aan de verspilling bij ons.

Ben je ooit een ‘dumpster diver’ geweest, iemand die in de vuilnisbakken van supermarkten duikt om er weggegooide producten weg te halen?

Ik heb dat twee of drie keer gedaan, ja. Ik was geschokt door hoeveel er weggegooid wordt, zelfs na alle inspanningen die supermarkten al gedaan hebben. Dan zie je pas hoe gigantisch de verspilling is. Soms kappen de winkeliers er eau de javel over, omdat ze niet verantwoordelijk willen zijn als er iets fout gaat, wat ik wel begrijp. Ik was eigenlijk op zich nooit met voeding bezig, maar daar zag ik hoe zindelijk we geworden zijn als het over voedsel gaat. Zelfs voeding die nog goed is, wordt om al te strenge veiligheidseisen weg geworpen. De ecologische impact van die verspilling is ook groot, dat is een extra reden om het aan te pakken. 8 procent van de totale CO2-uitstoot is afkomstig van voedselverspilling, via transport en de verpakking van de goederen. Ik ben net zoals veel mensen van mijn leeftijd bezig met de klimaatproblematiek. Ik denk dat we heel dringend maatregelen willen nemen, maar ik wil het ook positief bekijken en met oplossingen komen. Eén van de VN-doelstellingen is de voedselverspilling met de helft terugdringen met 50% tegen 2030. Ik hoop dat wij daaraan meehelpen.

Supermarkten zitten zelf niet stil als het over voedselverspilling gaat: ze verkopen vaak al producten die dicht bij de vervaldatum zitten tegen sterk verminderde prijs.

Ja, maar zelfs dan nog worden er heel veel dingen weggegooid. Alles wat er op dat vlak gedaan wordt, is niet meer dan een druppel op een hete plaat. Wij weten dat, want we hebben met verschillende supermarkten samen gezeten om te bekijken hoe groot de voedselverspilling bij hen was en op welke manier wij hen daarbij kunnen helpen. Er zijn echt nog heel veel mogelijkheden voor supermarkten om iets aan voedselverspilling te doen. To Good To Go heeft een bestaansreden, ook naast de Voedselbank en andere initiatieven. Wij zijn een aanvulling op wat zijn doen. Voor supermarkten is het interessant om met ons samen te werken, al is het maar vanuit bedrijfseconomisch standpunt: door hun producten die bijna vervallen zijn aan te bieden via ons maken ze minder verlies. En uiteraard dragen ze er ook toe bij dat de sociale en ecologische impact van voedselverspilling ingeperkt wordt.

Welk consumenten bereiken jullie?

Wel, de grootste groep zijn niet studenten, zoals velen denken. We hebben marktonderzoek laten doen waaruit blijkt dat de grootste groep bestaat uit jonge mensen tussen 25 en 35 jaar, die een eerste of een tweede job hebben, maar nog niet echt gesetteld zijn. Zij zijn nog heel flexibel en moeten minder met andere (gezinsleden) rekening houden. De tweede grootste groep zijn mensen van wie de kinderen net het huis uit zijn. Zij zijn digitaal mee en kennen de problematiek van de voedselverspilling ook, onder meer omdat hun kinderen ermee bezig zijn. Zij zijn ook flexibeler qua eetgewoonten. Studenten zijn tenslotte de derde grootste groep. Zij zijn flexibel qua maaltijden en hebben ook een krapper budget. Wij verkopen de voeding voor een derde van de originele prijs.

Je bent 28 jaar en je bent de drijvende kracht achter een prijzenwinnende app in ons land. Heb je ook nog vrije tijd?

(lacht) Amper. Too Good To Go is een fulltime job en ik zit ook nog in de adviesraad van Bolt, een bedrijf dat de energiesector op zijn kop wil zetten met échte groene en lokale energie. Een heel opwindend project, dat perfect aansluit op wie ik ben: een ondernemer die probeert sociaal en ecologisch te denken. Ik hoor dat sommige mensen die manier van ondernemen heel inspirerend vinden en daar ben ik heel blij om. Hoe meer mensen aan dezelfde kar trekken, hoe beter.

Doe je waar je altijd van gedroomd hebt?

Goh, ik ben nooit een kind geweest dat ervan droomde om voetballer of brandweerman te worden. Ik stelde wel al honderdduizend vragen over van alles en nog wat. Dat doe ik nu nog altijd, eigenlijk: waarom is er zoveel voedselverspilling en op welke manier kunnen we daar iets aan doen? Het lijkt misschien alsof ik niet echt meer met marketing bezig ben, maar Too Good To Go is in België wel uitgegroeid tot een sterk merk. Daar mag het hele team trots op zijn.