#2 2020 loopt bijna op zijn einde… dat werd tijd! Een bijzonder jaar dat ruimte liet voor even bijzondere initiatieven en nieuwigheden. Deze week delen de 5 redactieleden van Gondola het idee, het concept of de innovatie die hen het meest is bijgebleven. Nu is het de beurt aan Laura Ferreira Porto.

Sommigen onder u, wellicht enthousiaste gebruikers van sociale media, hebben ongetwijfeld belangrijke veranderingen op de interface van uw favoriete platformen opgemerkt. Op Instagram bijvoorbeeld zult u merken dat de balk onderaan, die vroeger gewijd was aan nieuwe publicaties of commentaren die hieraan gelinkt waren, nu een snelkoppeling biedt naar een digitale winkel met allerlei soorten producten. Een verandering die onze gebruiksgewoonten verstoort, maar die vooral een nieuwe dynamiek in ons dagelijks leven wil creëren: die van directe en misschien zelfs impulsieve aankopen. Een realiteit die door veel sociale media zoals TikTok, WhatsApp, YouTube, Messenger (Facebook) of Pinterest is overgenomen. En zij hebben het maar al te goed begrepen: de versnelling van e-commerce gebeurt nu!

Herinnert u zich nog de tijd dat we ervan droomden om in een klik kleding, decoratie of  andere producten te kopen? Hoewel magie dan wel niet mag bestaan, is het ondertussen toch mogelijk. Je zou het een utopie kunnen noemen die destijds als futuristisch en onwaarschijnlijk werd beschouwd. Vandaag de dag bieden veel platformen online shopping-mogelijkheden aan. Dit is bijvoorbeeld het geval voor Pinterest dat in april zijn e-commerce-platform lanceerde, Instagram dat in juli zijn shopping tabblad 'Explorer' de wereld instuurde, YouTube, TikTok en zelfs WhatsApp, die eind oktober ook de wereld van de online shoppingdiensten betraden en tegelijkertijd de nieuwe concurrenten van de traditionele sites zijn geworden.

©

WhatsApp

WhatsApp heeft ook een virtueel winkelwagentje, dat het leven van zijn gebruikers gemakkelijker moet maken. Hoe werkt het? Zoals in elke traditionele online winkel, maakt het icoontje winkelen makkelijker en geeft het een overzicht van de producten die een klant wenst te kopen. De bestelling kan dan door de app naar de betreffende winkel worden gestuurd via een WhatsApp-bericht. Dit principe maakt het ook gemakkelijk om mogelijke bestellingen op te volgen.

Dat sociale media zich in het e-commerce-avontuur gestort hebben, heeft alles te maken met het feit dat deze dienst beantwoord aan de vraag van een consument die gek is op directheid en tegelijk verrast werd door een wereldwijde gezondheidscrisis die zelfs de meest onbelangrijke gewoontes in vraag stelt. De concurrentie die deze sociale media zouden kunnen veroorzaken voor traditionele e-commercesites (en als we de deskundigen mogen geloven, is co-existentie de meest plausibele conclusie) is niet de enige keerzijde van de medaille: deze digitale versnelling maakt ook deel uit van een verbitterde economische context die wijst op overconsumptie en de vitale noodzaak om de manier waarop we consumeren radicaal te veranderen. Twee evoluties die schouder aan schouder staan in een nieuwe realiteit die we duidelijk niet onder controle hebben. Ze moeten zich nog bewijzen door een evenwicht te vinden tussen de behoefte aan economische aandrijving na opeenvolgende lockdowns en die van een meer gematigde consumptie, in overeenstemming met de huidige behoeften van onze planeet. 2021 mag dan wel vol hoop zitten, toch wordt er vooral reikhalzend uitgekeken naar de uitdagingen die het hopelijk met glans het hoofd zal bieden.

Black Lives Matter

Benieuwd naar het vorige artikel van onze serie?

Klik hier!
Black Lives Matter