- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De omzet uit onlineverkopen van de supermarkten in Nederland zal dit jaar de kaap van 1 miljard euro ronden. Dat verwacht marktonderzoeker GfK. De totale omzet van de Nederlandse supermarkten (offline én online) is in de eerste negen maanden met 2,7% gestegen.
Een op de zes Nederlandse huishoudens bestelt wel eens online in de supermarkt, zegt het onderzoeksbureau. Van de totale supermarktomzet in 2017 – die naar verwachting 35,53 miljard zal bedragen – zal vermoedelijk 2,9% online uitgegeven worden door de huishoudens. Hiermee zal de online omzet van de supermarkten de 1 miljard grens passeren.
De groei van de totale omzet van de Nederlandse supermarkten was in september opmerkelijk groot: ze bedroeg maar liefst 4,4%. Ze bedroeg 2,71 miljard euro, tegen 2,60 miljard in september vorig jaar. Ter vergelijking: de totale omzet is in de eerste negen maanden van dit jaar met 2,7% gestegen naar 26,39 miljard (25,68 miljard in 2016). Per kassabon werd er 5,6% meer afgerekend: dit jaar was dat gemiddeld 23,62 euro, tegenover 22,36 euro vorig jaar.
Voor heel 2017 verwacht GfK een omzetgroei van de supermarkten van 3%. Ook in 2018 zou de omzet met 3% groeien. Ook tijdens de eindejaarsfeesten worden meer omzet verwacht dan in de zelfde periode van 2016. Er wordt een nieuwe omzetpiek verwacht. De gemiddelde weekomzet zal in de laatste twee weken van december naar verwachting uitkomen op 779 miljoen euro, of 3% meer dan in dezelfde periode van 2016. Eerste kerstdag en Nieuwjaar vallen dit jaar allebei op een maandag, waardoor veel consumenten gebruik zullen maken van de zondag om inkopen te doen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?