Volgens de CEO van Nike, Mark Parker, is sport nog nooit zo vrouwelijk geweest. En dat is begrijpelijk: terwijl het bedrijf  voor het eerst in 7 jaar kwartaalcijfers haalt die onder de verwachtingen blijven, wordt het vrouwentruitje van het Amerikaanse vrouwenvoetbalteam de grootste bestseller ooit, en dat zelfs voor dat van de mannen.

Het WK voetbal voor vrouwen is volop bezig: gisterenavond won het Nederlandse team nog met 1-0 tegen Zweden en stoot het zo door naar de finale waar de ploeg het mag opnemen tegen titelverdediger Amerika. De wedstrijd was nog nooit zo populair, zeker in landen waar de vrouwenploegen gekwalificeerd zijn voor het WK. Volgens L’Express, hebben maar liefst 10,7 miljoen Fransen, 7,9 miljoen Duitsers en 7,6 miljoen Britten de matchen van hun ploeg op de voet gevolgd. Al wordt de competitie nergens zo nauwgezet gevolgd als in de Verenigde Staten, het land dat de titel momenteel op zijn naam heeft staan. 

Er is zelfs zo veel belangstelling dat partnermerken zodanig veel zichtbaarheid krijgen dat hun investeringen meer dan goed gemaakt worden. De grote winnaar op dit vlak is niemand minder dan Nike dat maar liefst 14 van de 24 gekwalificeerde teams voorziet van materiaal. Daarbij is het voetbaltruitje van het Amerikaanse team niet alleen het best verkochte, maar brak de verkoop ook nieuwe records. Het shirtje is zelfs zo populair dat het de grootste bestseller ooit is. Dus zelfs nog populairder dan dat van de mannen. Ter herinnering, Nike levert de voetbaltruitjes van Frankrijk, Engeland, Portugal, Brazilië en FC Barcelona. Een succes dat het merk te danken heeft aan de goede prestatie van het Amerikaanse vrouwenteam en zijn eigen campagnes. 

Nike communiceert sinds een tijdje erg openlijk naar zijn doelpubliek, door enerzijds de emancipatie van vrouwen in de sportwereld te ondersteunen, maar door anderzijds ook te vechten tegen racisme en ongelijkheid. Toch kreeg het merk onlangs zelfs kritiek bij de lancering van een nieuw paar sneakers die speciaal voor de Amerikaanse Independance Day op 4 juli waren gemaakt. De kritiek kwam er naar aanleiding van de zogeheten ‘Betsy Ross Flag’ die op de achterkant van de schoenen prijkt. Die Amerikaanse vlag heeft dertien sterren en wordt vaak geassocieerd met de tijd van de slavernij. Veel extreemrechtse groepen eisen de vlag dan ook op als hun symbool. De beroemde Amerikaanse rugbyspeler Colin Kaepernick, zelf vaak het gezicht van Nike-campagnes en bekend omdat hij in het verleden knielde tijdens het Amerikaanse volkslied als teken van protest tegen rassenongelijkheid, heeft volgens de Wall Street Journal zelf gevraagd om de schoenen uit de rekken te halen. Iets wat uiteindelijk ook gebeurde.