Nederlandse D2C-boodschappendienst Stockon stopt ermee
- Boodschappendienst Stockon stopt ermee
De Nederlandse boodschappendienst Stockon stopt ermee. De klanten hebben vandaag een bericht gekregen dat het bedrijf – waarin PostNL investeerde – de bezorgservice morgen al stopzet. Het is de initiatiefnemers niet gelukt om een nieuwe financiering rond te krijgen. De stekker gaat er na 13 maanden uit.
Stockon was een vrij unieke boodschappendienst, in die zin dat het een zogenaamde D2C-platform (Direct-to-Consumer) was. In dat concept worden producten rechtstreeks door de FMCG-producenten aan een distributiecentrum geleverd en van daaruit bezorgd. “De producent blijft de eigenaar en die bepaalt ook de prijs. Stockon is dus eigenlijk een soort marktplaats, met dit verschil dat de verschillende bestelde waren niet apart bij de consument worden geleverd. Wij bundelen ze in een distributiecentrum, van waaruit ze in heel Nederland worden bezorgd”, legde oprichter Stephan Bosman aan Gondola uit toen de dienst van start ging.
Een ander uniek aspect van Stockon is dat de klant geen boodschappenlijstjes gebruikte, maar dat hij of zij éénmalig een ‘digitale voorraadkast’ aanlegde via een app. De app bood met andere woorden een soort abonnement aan op een leverservice van veelgebruikte dagelijkse boodschappen. De leveringen werden om de twee weken georganiseerd. Stockon gebruikte de producten van Boni, van de Colruyt Group, als huismerk.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?