- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Voortaan kunnen klanten van Peapod, de Amerikaanse online supermarkt van Ahold Delhaize, bestellingen plaatsen via Echo, de slimme speaker van Amazon. Dat gebeurt via stemherkenning. Dat schrijft De Tijd.
“Alexa, vraag Peapod om olijfolie toe te voegen aan mijn winkelkar.” Simpelweg door die woorden uit te spreken, kunnen klanten online bestellingen plaatsen bij Peapod, de Amerikaanse websuper van Ahold Delhaize. Die Alexa, dat is natuurlijk de stemassistent op de Echo, de smart speaker van Amazon die je ook kan vragen om een liedje op te zetten of modeadvies met je stem.
Peapod lanceerde vorige maand “Ask Peapod”, een toepassing op de Amazon Echo-speaker waarbij “voice ordering” gelinkt wordt aan het account van de klant. Daarmee kunnen ze alle producten uit het assortiment van Peapod aan hun wekelijkse winkelkar toevoegen, maar kunnen ze ook een bestelling opnieuw plaatsen of verwittigd worden van een levering.
“We weten dat onze klanten vaak meerdere keren per week onze webshop bezoeken doorheende week om hun wekelijkse bestselling aan the vullen. Nu kunnen ze meteen een product aan hun bestelling toevoegen zodra ze eraan denken,” zegt Cat de Merode, Vice President of Product bij Peapod.
Toch is het opvallend dat Peapod een toepassing voor de Echo lanceert. De webshop maakt deel uit van Ahold Delhaize, dat een rechtstreekse concurrent is van Echo-producent Amazon. Enerzijds online met Peapod tegenover AmazonFresh in de VS en met Bol.com tegenover Amazon in Europa. Anderzijds is Amazon sinds de overname van Whole Foods Market ook een rechtstreekse concurrent geworden van de supermarktketens, zoals Food Lion en Hanaford, van de fusiegroep in de VS.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?