Lotus Bakeries wil verder groeien en heeft daarom plannen om een speculoosfabriek te openen in Thailand. Tegen 2026 zou de eerste koekjes-lijn operationeel moeten zijn.

Lotus Bakeries wil van Lotus Biscoff een van de grootste koekjesmerken ter wereld maken. Om dat te doen wil het bedrijf zijn productiecapaciteit verder uitbreiden. Na eerdere investeringen onder meer de Verenigde Staten kijkt de groep nu naar Azië. “De regio Azie-Pacific is over de jaren heen steeds belangrijker geworden voor Lotus Biscoff. In China en Zuid­ Korea heeft Lotus Bakeries al verkoopkantoren met eigen teams, terwijl het Lotus Bakeries-team in Hongkong verantwoordelijk is voor de overige Landen in de regio, waarvoor zij samenwerkt met haar distributiepartners", reageert het bedrijf. "Lotus Biscoff Cookies en Lotus Biscoff Spread hebben een groeiende aanwezigheid opgebouwd in de regio. De omzet is er de afgelopen vijf jaar significant gestegen met een double digit CAGR. Tegelijk is de bekendheid van Lotus Biscoff en de beschikbaarheid voor de honderden miljoenen consumenten in deze regio nog beperkt en in volle opbouw. Het groeipotentieel voor Lotus Biscoff in deze grote, groeiende consumentenmarkten is dus nog immens."

Concreet wilt Lotus Bakeries zijn derde Aziatische fabriek openen in Thailand. Die fabriek moet niet alleen voor de bijkomende productiecapaciteit zorgen en het mogelijk maken om sneller en beter in te spelen op de regionale opportuniteiten, maar ze helpt ook om de transportkosten en de ecologische voetafdruk van het bedrijf te verminderen. Lotus Bakeries benadrukt bovendien dat het projectrisico sterk gereduceerd is nu het bedrijf al ervaring heeft opgedaan met de bouw van de tweede Biscoff-fabriek in de VS, waardoor er al een projectcanvas bestaat.

De keuze voor Thailand viel niet zomaar: naast de centrale ligging is er de aanwezigheid van een sterke voedingsindustrie, de daaraan gekoppelde beschikbaarheid van grondstoffen, de cultuur van het land en ook de arbeidsregelgeving en -kost. “Vandaag bereikte Lotus Bakeries een principeakkoord met een internationaal gereputeerde ontwikkelaar voor de aankoop van een stuk industriegrond in de provincie Chonburi. Deze provincie maakt deel uit van de zogenaamde Eastern Economic Corridor die door de Thaise regering wordt ontwikkeld als een belangrijke economische zone voor de regio”, klinkt het bij Lotus Bakeries. “Heel wat internationale bedrijven uit diverse sectoren plannen nieuwe investeringen in de corridor. Een andere belangrijke troef is de toegang tot de internationale haven van Laem Chabang, die toekomstige export kan faciliteren.”

De aankoop van de grond moet in de komende maanden worden afgerond. Daarna kan de bouw gestart worden. Tegen 2026 verwacht Lotus Bakeries dat de eerste koekjes van de band zullen rollen. Daarbij zou er in een eerste fase voor 3 of 4 productielijnen gekozen worden. Lotus Bakeries benadrukt dat het gaat om een forse investering, al loont die volgens het bedrijf de moeite: Azië is namelijk goed voor 15% van de wereldwijde volumes van Lotus Bakeries, een percentage dat het bedrijf in de komende 15 jaar nog fors wil opkrikken.