Consumenten die korting krijgen op gezonde voeding kopen meer groenten en fruit en minder snacks. Dat blijkt uit een experiment van Delhaize bij 11.000 mensen. Uit een ander onderzoek blijkt dat de hogere prijs vooral jongeren weghoudt van gezonde producten.

Elfduizend proefpersonen, onder wie een deel medewerkers van supermarktketen Delhaize, krijgen sinds april van dit jaar een korting van 20 procent op gezonde producten voor maximaal 50 euro per maand. Ze mochten de 'Healthy Ucoin' zelf inzetten op producten naar keuze, zolang ze een nutriscore A of B hadden. Het resultaat mag gezien worden: de proef­personen kochten 35 procent méér producten met een goede nutriscore dan andere klanten. “We hebben de cijfers ook vergeleken met hun kasticket vóór het experiment: ze kopen niet alleen meer gezonde producten, maar ook minder producten met een lagere nutriscore van C, D of E”, zegt Dieter De Waegeneer, operationeel directeur van Delhaize en mede-uitvinder van de Healthy Ucoin in Het Nieuwsblad. “Het gaat dus om een veranderde voedingsgewoonte.” 

Delhaize verlengt het experiment en zoekt uit op welke manier het de Healthy Ucoin verder kan vermarkten. Door bijvoorbeeld andere werkgevers toe te laten om werk­nemers uit te betalen in gezonde voeding. “Ook de overheid kan helpen door een fiscaal accent te leggen”, zegt De Waegeneer. Zo'n extraatje kan meer mensen over de streep trekken om gezond te kopen: de prijs is vaak de doorslaggevende factor, blijkt ook uit een enquête van het communicatiebureau Brandhome bij duizend 18- tot 25-jarigen. “Jongeren beseffen dat ze ongezond eten en zouden hun gedrag veranderen als gezonde voeding goedkoper wordt”, zegt Erik Saelens van Brandhome, die samen met De Waegeneer de Healthy Ucoin bedacht. “Ze staan ervoor open om een deel van hun loon te ontvangen in de vorm van korting voor gezonde voeding. De overheid is daarbij nodig: het niet-democratiseren van gezonde voeding is schuldig verzuim.”