De wereldbeker is voorbij! Dat was de ideale gelegenheid voor het studiebureau MyThings om de invloed van de overwinningen of verliezen op het aankoopgedrag van de consumenten in de betrokken landen te analyseren. In het totaal heeft MyThings het aankoopgedrag van maar liefst 500 miljoen consumenten geanalyseerd.

De analyse laat zien dat een overwinning als doping voor de verkoop werkt en een verlies de portefeuille van de consumenten dicht houdt. Dat had u uiteraard zien aankomen. Concreet wil dat voor België zeggen dat de dag na onze overwinning op de Verenigde staten de consumenten hier 6% meer hebben uitgegeven dan op een normale dag en er vonden maar liefst 21% meer transacties plaats. Daartegenover staat dat na het verlies tegen Argentinië die met de hele ploeg in hun eigen goal bleven staan, de Belgische consumenten 3,2% minder hebben uitgegeven dan normaal, hoewel het aantal transacties wel 16% was gestegen.

In Duitsland, de grote winnaar, steeg het aantal transacties gemiddeld met 75% na elke overwinning. De volledig vernederde Brazilianen daarentegen gaven 17% minder uit dan normaal na hun monsterlijk verlies, 7 tegen 1.

Klik op de afbeelding om te vergroten