Of het nu om een complementaire activiteit of om een fulltime gaat, influencers willen betaald worden om uw producten zichtbaar te maken. In 94,8% van de gevallen kost dat u minder dan 500 euro. De tarieven van influencers volgen echter verschillende variabelen en veranderen enorm. Enkele tips om de juiste prijs te bepalen.

Welke factoren beïnvloeden de prijs van een influencer?

1. Het gebruikte platform. Het gekozen sociale medium voor de campagne is de eerste factor die de prijs beïnvloedt. Elk platform heeft zo zijn eigen markttarief. Het best betaalde is YouTube, omdat daar toch wel wat creatie met gemoeid is. Twitter bengelt dan weer aan het andere uiteinde.

2. De grootte van de community. Het potentiële bereik van een post is bepalend voor het vaststellen van de prijs. Hoe belangrijker de webcommunity van de influencer, hoe meer u zult moeten betalen.

Volgens een onderzoek van Klear onderscheidt men 4 types influencers:

  • de nano-influencer (tussen de 500 en de 5000 volgers);
  • de micro-influencer (tussen de 5000 en de 30 000 volgers);
  • de power-influencer (tussen de 30 000 en de 500 000 volgers);
  • de celebrity (meer dan 500 000 volgers).

3. De geëngageerdheid van de volgers. De grootte van de community moet gecombineerd worden met een grote engagement rate van de volgers. Hoe meer geëngageerd een community is, en dus hoe groter het aantal doorkliks, likes, shares enz., hoe meer er moet betaald worden. Influencers met hoge engagement rates hebben immers naar alle waarschijnlijkheid ook een groter bereik.

4. De taak van de influencer. De uitgebreidheid van de campagne zal logischerwijs ook een impact hebben op de prijs. Moet de influencer zelf content creëren of gewoon een post delen? Contentcreatie vergt meer budget, omdat de influencer meer betrokken is.

5. Het type product. Het soort product dat u verkoopt zal ook een impact hebben op de vergoeding van de influencer. Een influencer die luxekleding moet promoten zal duurder zijn dan een influencer die beautyartikelen of yoghurt aan de man moet brengen.

Ter illustratie, een overzicht van de prijzen op het platform www.influence4you.com:

  • Instagram: tussen de € 250 en € 750 voor een post op het account van een influencer met 50 000 volgers.
  • Facebook: tussen de € 200 en € 500 voor een post op het account van een influencer met 50 000 volgers.
  • Twitter: tussen de € 180 en € 400 voor een post op het account van een influencer met 50 000 volgers.
  • You Tube: tussen de € 500 en € 1000 voor een video die 10 000 keer bekeken wordt;
  • Snapchat: tussen de € 400 en € 800 voor een story die 10 000 keer bekeken wordt.

Een celebrity kan uiteraard veel meer vragen dan dat. Wanneer u bovendien via een agency werkt in plaats van rechtstreeks met de influencer zelf, zal de rekening ook hoger oplopen omdat u nog administratiekosten zult moeten betalen.

Met influencers die niet over een gigantische community beschikken kunnen ook soms andere soorten deals worden aangegaan, zoals gratis producten, deelname aan een evenement, een reis enzovoort.

Steeds meer budget naar influencer-marketing

Hoewel de vergoeding van een influencer uiteraard afhangt van geval tot geval, kan er over het algemeen wel worden van uitgegaan dat dit soort van marketing heel wat goedkoper is dan een klassieke communicatie-actie. De ROI (return on investment) kan bovendien heel wat gemakkelijker worden gemeten en het aantal afhakers, de prospects dus die u gaat verliezen tijdens de conversie, blijft relatief beperkt.

Influencer-marketing maakt steeds meer opgang. Volgens het Reech agency zou het aandeel in het marketingbudget dat eraan wordt besteed 21% bedragen in 2019, wat een stijging betekent met 233% op vijf jaar tijd.

Gondola People

Dit artikel is afkomstig van onze website Gondola People. Bent u op zoek naar een nieuwe job of rekruteert u personeel?

Klik hier