De Zweedse kledingketen H&M gaat voortaan ook kleding verhuren. Eind november opent het modemerk een nieuwe winkel in Stockholm waar klanten feestkleding kunnen huren uit de Conscious Exclusive-collecties van 2012 tot 2019. Op die manier wil H&M klanten aansporen om hun steentje bij te dragen aan een circulaire economie. 

Na onder meer Ikea, start nu ook kledingketen H&M met de verhuur van producten. Zweedse consumenten, die lid zijn van het klantengetrouwheidsprogramma van H&M, kunnen vanaf eind november terecht in de nieuwe H&M flagshipstore in Stockholm waar ze voor het eerst feestkleding kunnen huren uit de Conscious Exclusive-collecties van 2012 tot 2019. Naast de bestaande duurzame collecties van H&M, zijn er ook enkele exclusieve stukken aanwezig die geïnspireerd zijn op de recentste herfstcollectie.  

Hoe gaat het precies in zijn werk? Klanten kunnen de verhuurruimte op een uur naar keuze reserveren, waarna een stylist hen persoonlijk zal helpen bij het uitzoeken van kledingstukken. Klanten kunnen per keer elk maximaal 3 stuks kiezen die ze vervolgens voor een week kunnen huren. Het huren van één item kost 350 Zweedse kronen, ofwel zo’n 32,43 euro.  “We houden ervan om onze fans een extraatje te geven en we willen hen bovendien aanmoedigen om op een circulaire manier naar mode te kijken aangezien we de evolutie naar een circulaire fashionindustrie willen leiden”, benadrukt H&M.

Om klanten bovendien nog meer aan te sporen om hun kleding te hergebruiken en te recycleren zullen shoppers in de nieuwe flagshipstore ook gebruik kunnen maken van een reparatiedienst, waar ze hun favoriete artikelen kunnen laten herstellen of upgraden. Daarnaast wil de kledingketen consumenten ook meer convenience bieden door een schoonheidssalon en een It’s Pleat-café toe te voegen aan zijn winkel.  

“We wilden al langer kleding verhuren en zijn dan ook erg blij dat we onze fashion fans binnenkort voor het eerst de mogelijkheid kunnen bieden om enkele geweldige stukken van onze Conscious Exclusive-collecties te huren”, verduidelijkt Pascal Brun, hoofd van duurzaamheid bij H&M. “We kijken ernaar uit om dit project te evalueren aangezien het ons doel is om de manier waarop mode vandaag gemaakt en geconsumeerd wordt te veranderen.”