In de afgelopen maanden hebben nieuwe spelers hun opwachting gemaakt in een rayon die een ware boost kent door het aanbod aan private labels. Het belooft met andere woorden een hevige concurrentiestrijd te worden in deze categorie van de ijskoffies.

Gelukkig, zouden we bijna durven schrijven, dat de crisis niet net ietsje later op het jaar gekomen is. Het hoofdseizoen van de categorie ijskoffie, die al zo’n vijf jaar gestaag blijft groeien, loopt immers van begin mei tot eind september. De verschillende merken hopen te kunnen profiteren van de zomer, omdat de verkoop niet bepaald een feestje was tijdens de lockdown. Samengevat kennen de merken bij de grote verdelers een relatief stabiele verkoop, met een lichte daling. Maar de ijskoffie verliest wel een belangrijk netwerk: de tankstations. “Voor Emmi vertegenwoordigt de sector van de FMCG op de Belgische markt zo’n 65% van de verkoop, tegenover 35% voor de tankstations”, verduidelijkt Roger de Bruyckere, marketingmanager bij Emmi Benelux. “Wat de grote distributie betreft, loopt de verkoop niet erg goed sinds het begin van de lockdown. Hier gaat het om een zogenaamde impulsaankoop; andere gelijkaardige producten profiteren niet van deze crisis. We verwachten dus dat het zomerseizoen, dat doorgaans het hoogseizoen is, mogelijk minder goed uitdraait dan gewoonlijk.” Nu moet u niet gaan denken dat deze stagnerende verkoop sinds half maart een catastrofe is voor de ijskoffies. Ten eerste gaat het nog steeds erg goed met deze kleine categorie, die nog geen tien jaar geleden opdook in de grote distributie. “Bij zowel open market en hard discount is de markt goed voor 29,3 miljoen verkochte stuks en toont ze een groei van 21% tussen 22 maart 2019 en 22 maart 2020. Gemiddeld kost een ijskoffie 1,01 euro, voor een categorie die  jaarlijks goed is voor een zakencijfer van 29,6 miljoen euro”, benadrukt Eric Pierard, brand & key account manager bij Solinest, verdeler van Starbucks koffie.