Dit weekend wordt het startschot gegeven van de Tour de France in Brussel. De perfecte gelegenheid voor de handel en de horeca om hun verkoop flink te boosten! De winkels in het centrum zullen daarom openblijven tot 20 uur, en dat vanaf morgen. Daarnaast worden er ook tal van andere acties georganiseerd. 

Op 6 en 7 juli viert Brussel niet alleen de start van de Tour de France, maar ook de vijftigste verjaardag van de eerste overwinning van Eddy Merckx tijdens deze rit. En daarom pakken Belgische handelaars uit met tal van acties om zelf ook mee te kunnen profiteren van dit grote wielerevenement. Als het weer zo mooi blijft, worden er 800.000 toeschouwers verwacht. In totaal investeerde de stad Brussel maar liefst 5 miljoen euro en de Brusselse regio nog eens zo’n 1,5 à 2 miljoen euro in deze 'Grand Départ' en de talrijke activiteiten die ermee gepaard gaan. Daar komen dan ook nog eens de kosten voor de veiligheid en het personeel bij. Een investering waar handelaars en horecazaken op korte termijn, en de toeristische sector op lange termijn, een graantje van kunnen meepikken. 

Gemiddeld geeft een toerist op de plaats waar hij het wielerevenement bijwoont zo’n 20 euro uit aan eten en drank, maar ook aan aanverwante producten. Bovendien kan een handelszaak die goed gelegen is vlot een honderdtal artikelen per dag verkopen, bevestigt Jean-François Hogrel, algemeen directeur van Holiprom (de Franse organisatie die de verkoopstands beheert en die handelaars een gamma van T-shirts, petjes en mugs met het logo van de Tour de France erop aanbiedt) in een interview met Beci. In Brussel verwacht hij trouwens dat er zo’n 10 à 15.000 stuks zullen verkocht worden in 2 dagen tijd. 

En dat is iets wat de Belgische handelaars maar al te goed begrepen hebben, want ze verdringen elkaar met talrijke creatieve acties om toch maar een graantje te kunnen meepikken van het grote wielerevenement. De overvolle mailboxen van journalisten met artikels over de ‘Tour de France’ zijn daar het bewijs van…

Winkels open tot 20 uur

Om dit evenement te vieren, stemt handelsvereniging ‘Shopera’, die de handelszone tussen de Beurs en het Rogierplein wil opwaarderen, de openingsuren van winkels in het stadscentrum af op de activiteiten in de binnenstad. “Daarom zullen de winkels in het centrum vanaf donderdag tot en met zaterdag open zijn tot acht uur ’s avonds, zondag zijn er de normale zondagsopeningen,” vertelt Quentin Huet, manager van Shopera. 

De hoofdstad kleurt geel

En dat is niet de enige actie die de handelsvereniging organiseert. “We hebben de handelaars van de Shopera-zone gevraagd om hun etalages in het geel te versieren. Shopera organiseert in samenwerking met de Stad Brussel een wedstrijd op de sociale netwerken om de mooiste/meest creatieve etalage van een handelszaak te bekronen: de winnaar gaat samen met Eddy Merckx op de foto voor zijn of haar winkel”, vervolgt Quentin Huet.

Etalage vol fietsartikelen winnen

Een andere actie vinden we terug bij de voormalige New Look-winkel op de Nieuwstraat. De etalage van dit pand wordt voor de gelegenheid uitgestald met tal van fietsartikelen. Consumenten kunnen een gokje doen naar de totale prijs van deze producten en kunnen zo de hele set fietsartikelen winnen. 

Een bier special gebrouwen voor de Tour de France

En ook de horeca blijft niet achter. Pistolet Original opent bijvoorbeeld zijn terras op Beenhouwersstraat, waar klanten een perfect zicht hebben op de Tour de France, speciaal later. Brussels Beer Project heeft dan weer een nieuw bier gebrouwen speciaal voor deze gelegenheid: de Kannibaal, ter ere van Eddy Merckx. Het bier zal niet alleen beschikbaar zijn bij Brussels Beer Project zelf, maar ook bij El Metteko, le Roi des Belges, le Zebra en le Mappa Mundo.

En alsof dat alles nog niet genoeg is deelt de Brusselse Horecafederatie bij verschillende horecazaken langs het parcours ook honderden T-shirts, strikjes en polo’s uit in de kleur van de Tour de France. Sfeer gegarandeerd.