De Duitse webwinkel Zalando heeft in het voorbije kwartaal ruim 20% meer omzet geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Forse groeicijfers, al liggen ze wel een pak lager dan die van het vorige kwartaal.

De voorlopige resultaten die Zalando vorige maand bekend maakte, wezen er al op dat de sterke groei van de Duitse online retailer het afgelopen kwartaal wat is afgeremd. De definitieve kwartaalcijfers bevestigen die trend nu. 

Waar Zalando in het eerste kwartaal van dit jaar nog met een omzetgroei van meer dan 23% kon uitpakken, was er in het tweede kwartaal “slechts” 20,1% groei. Een cijfer waarmee de eigen doelstelling van een groei van meer dan 20% maar net gehaald wordt.

De grootste drijver achter de omzetgroei is volgens Zalando dat klanten actiever worden. Ze bestellen met andere woorden meer op de webshop. Het gemiddelde aantal bestellingen per klant steeg in Q2 tot 3,7 per jaar, het hoogste peil ooit voor Zalando. Daarbovenop kwamen er ook nog eens 800.000 klanten bij ten opzichte van het vorige kwartaal, goed voor de sterkste stijging sinds eind 2015. In totaal zegt Zalando nu 21,2 miljoen klanten te tellen.

De sterkste groei boekte de online modewinkel in niet-Duitstalige landen. Zalando zegt in de DACH-zone (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) 15,2% te groeien, terwijl het in de rest van Europa (waaronder België) met maar liefst 22,6% vooruit gaat. Toch zijn de DACH-landen nog altijd goed voor meer dan de helft (542,9 miljoen euro) van de totale omzet.

Verder is ook de EBIT-marge in de Duitstalige landen met 10,4% groter dan in de andere Europese landen (3,7%), al daalde de marges in beide regio’s. Ook de nettowinst ging achteruit: die daalde van 50,9 miljoen euro naar 47,4 miljoen euro.