De Belgische groente- en fruitreus Greenyard heeft een sterk halfjaar achter de rug. Het fusiebedrijf, dat ontstond uit de fusie van Univeg en het toenmalige Greenyard Foods, zag de omzet en de winst toenemen.

In de eerste helft van zijn boekjaar boekte Greenyard een omzet van 2,15 miljard euro, goed voor een omzetgroei van 8,6%. De groei werd voornamelijk intern (6,8%) en door overnames (2,8%) gerealiseerd. 

De verse groente en fruit, de bedrijfsdivisie ‘Fresh, realiseerde 6,9% omzetgroei, voornamelijk dankzij groei in de Duitse en Nederlandse markt. ‘Long Fresh’, ofte conserven- en diepvriesproducten behaalde een 19,6% hogere omzet dankzij een solide interne groei (4,1%) en de overname van champignonproducent Lutèce.

 

Ook de winstgevendheid van de groente- en fruitreus ging erop vooruit. De recurrente operationele kasstroom (REBITDA) steeg met 7,2% tot 77,7 miljoen euro, mede dankzij verbeterde marges in de logistieke activiteiten van ‘Fresh’. De hogere omzet en verbeterde marges zorgen voor een sterke winstgroei: de nettowinst van Greenyard komt uit op 6,8 miljoen euro, bijna drie keer zo veel als in dezelfde periode vorig jaar.

CEO Marleen Vaesen: “Greenyard is het jaar gestart met goede interne groei, gecombineerd met een solide verbetering in REBITDA. We blijven focussen op Greenyard’s strategische prioriteiten die tot winstgevende omzetgroei moet leiden en dit wordt aangetoond door de integratie met Lutèce waarbij synergieën zullen blijven gerealiseerd worden. We blijven onze bedrijfscultuur verder versterken onder de nieuwe naam ‘Greenyard’, een duidelijke en krachtige naam voor de toekomst.”