In 2016 lag de totale besteding aan bioproducten 12% hoger dan in 2015. Hierdoor steeg het marktaandeel van bio naar 3%. Bovendien verklaren 36% van de Vlamingen in de toekomst (nog) meer bio te willen kopen. Het Vlaams Instituut Gezond Leven zette de traditionele voedingsdriehoek helemaal op zijn kop. Maar hoe gaat de gemiddelde consument om met voeding en gezondheid? VLAM ging na welke oplossingen de consument zelf zoekt om makkelijker een gezonde en evenwichtige levensstijl aan te houden. Meteen werden ook enkele trends in kaart gebracht en ging VLAM na wat de perceptie van de consument over vlees en gezondheid is.

Trends voor een gezondere en meer evenwichtige levensstijl

  • Meer aandacht voor groenten en een roep om minder vlees te eten

20% van de Vlamingen verklaren nu reeds vaker dierlijke producten te vervangen door plantaardige en 30% verklaart dit in de toekomst waarschijnlijk te gaan doen. Dit wil echter niet zeggen dat men vlees de rug toe keert. Slechts 13% gaat niet akkoord met de uitspraak ‘vlees bevat essentiële voedingsstoffen en kan bijgevolg niet zomaar geschrapt worden uit een gezonde en evenwichtige voeding’. We willen dus vooral meer afwisselen. De grotere aandacht voor groenten vertaalt zich voorlopig nog wel niet in een hoger aankoopvolume. Op zich is het geen verrassing dat Belgen rasechte vleeseters zijn. Vooral de Vlamingen tonen zich als de meest overtuigde vleeseters: meer dan negen op de tien eet minstens twee maal per week vlees (91%). Ook bij zeven op tien Brusselaars (70%) staat vlees wekelijks minstens twee keer op de menu; Wallonië houdt zo het nationaal gemiddelde met 83%.

  • Bio

In 2016 lag de totale besteding aan bioproducten 12% hoger dan in 2015. Hierdoor steeg het marktaandeel van bio naar 3%. Bovendien verklaren 36% van de Vlamingen in de toekomst (nog) meer bio te willen kopen. 

 

  • Lokale producten                            

Maar liefst 83% verklaart nu reeds vaak te kiezen voor lokale producten of dat in de toekomst te gaan doen. Naast de ondersteuning van de lokale economie, vindt men lokale producten ook beter voor het milieu, verser, gezonder, kwalitatiever, lekkerder, vaak goedkoper en zorgen ze voor extra beleving. Door onder andere het beschikbare aanbod, tijdsgebrek en een gebrek aan kennis komt men er echter minder vaak toe dan men zou willen.

  • Natuurlijke producten

Consumenten schenken meer aandacht aan de ingrediënten op de verpakking en zoeken daarbij naar producten met zo weinig mogelijk kunstmatige ingrediënten. Producenten beklemtonen de natuurlijkheid van hun producten door het gebruik van labels zoals “100% natuurlijk” of “zonder …”. De groeiende aandacht voor misvormde en vergeten groenten kadert ook in deze trend.

 

  • Superfoods

Producten zoals chiazaad en gojibessen worden onder de noemer “superfoods” gepromoot. De meeste consumenten beschouwen dit echter als een hype. Deze producten worden dan ook vooral gekocht omwille van extra variatie en minder omwille van de toegedichte gezondheidsvoordelen.

  • Gezonde alternatieven voor sommige ingrediënten.  

Hierbij verwijzen de consumenten o.a. naar de opkomst van stevia als vervanger van suiker en naar spelt als opkomende graansoort. Daarnaast merkt de consument ook een groter aanbod op van dieetproducten (bv. suikervrije koekjes) en glutenvrije producten.

  • Doe-het-zelf

Er wordt meer promotie gemaakt om producten zelf te maken (confituur, mayonaise, ijs, gebak …). Ook het stijgende belang van pluktuinen, eigen moestuinen … past in deze DIY-trend. 25% zegt nu reeds zelf aan de slag te zijn in een moestuin en 24% wil dit in de toekomst gaan doen

Trends voor meer gezond gemak

De gejaagde levensstijl van de gemiddelde Vlaming  maakt hem gevoelig voor oplossingen die het leven makkelijker maken. De tijd dat de oplossingen vooral lagen in de sfeer van fast food is voorbij. Er duiken tal van oplossingen op die gemak combineren met kwaliteit en gezondheid.

  • Maaltijdboxen

Veel consumenten zien de meerwaarde van maaltijdboxen zoals Hello Fresh en Smartmat, maar men vindt ze vrij duur. 5% van de Vlaamse gezinnen kopen momenteel dergelijke boxen en 7% overweegt om dit in de toekomst te doen, maar 7% is er ook al mee gestopt. Naast bovenstaande spelers, bieden ook supermarkten meer maaltijdoplossingen aan.

 

  • Groenten op kindermaat

Ouders merken een trend op van supermarkten die kleine groenten aanbieden voor kinderen (tomaatjes, worteltjes, komkommertjes, …) met de bedoeling om hen sneller en meer groenten te laten eten. 

 

  • Gezonde bereide maaltijden

Het aanbod bereide maaltijden bestaat niet enkel meer uit ongezonde producten maar ook gezonde gerechten maken hier nu meer deel van uit.

 

  • Thuislevering

Steeds meer mensen bestellen iets online dat dan vervolgens thuis geleverd wordt. Ook binnen voeding merken de Marktmakers steeds meer initiatieven richting thuislevering.

Vlees en gezonde voeding

Vlees is voor de meeste Belgen een onmisbaar onderdeel van de maaltijd. Meer dan negen op de tien Belgen (96%) eet graag een stukje vlees – één op vier (25%) eet zelfs dagelijks vlees. Los van onze rijke keuken en grote aanbod (lokale) vleesproducten kiest de Belg voor vlees omwille van de smaak (58%): we vinden vlees gewoon erg lekker. Binnen de vleessoorten zijn er wel verschillen in perceptie qua voedzaamheid, vetgehalte en gezondheid. Zo zijn rundvlees en kippenvlees het meest voedzaam in de ogen van de consument. Opmerkelijk is dat plantaardige vleesvervangers als het minst voedzaam worden bestempeld. Op vlak van gezonde voeding scoort vis het best en varkensvlees samen met de plantaardige vleesvervangers het slechts. Kippenvlees wordt als het magerste stukje vlees aanzien en varkensvlees als het minst magere stukje.

VLAM heeft een maandelijkse rubriek in Gondola Magazine.  Dit artikel komt uit het magazine van de maand novembeer. U bent nog niet geabonneerd? Klik hier.