FrieslandCampina
Duurzaam, relevant en met een eerlijk verdienmodel voor elke schakel in de keten. Zo vat zuivelbedrijf FrieslandCampina, met ruim 14.000 coöperanten, zijn waarden samen. Managing director FrieslandCampina België David De Wit is amper negen maanden aan boord, maar vastberaden om die waarden nog steviger te verankeren. Hij zet volop in op sterke partnerships en een langetermijnvisie. En ijvert voor een systeem dat boeren toelaat om op een rendabele manier te verduurzamen. Melkveehouder Jens Bultinck vertelt hoe dat er in de praktijk uitziet.
Retail als partner
David De Wit heeft sinds zijn aantreden als managing director België al hard gewerkt om de banden aan te halen met de retailers. “We zien retail niet als een transactiemodel, maar een samenwerking. Meedenken, inzichten delen en trends vertalen naar winstgevende concepten in het schap – daar draait het om.”
Stevige partnerships op poten zetten die voor alle betrokkenen lonen, doe je niet van vandaag op morgen. Zeker niet in een systeem dat met structurele hobbels kampt. “We hebben moeilijke jaren achter de rug, onder andere door lagere volumes en de overstap van veel consumenten naar huismerken. Nu zijn we weer back on track, maar we mogen niet op onze lauweren rusten. Ik pleit voor dialoog met de hele waardeketen en langetermijnakkoorden met de retailers. We moeten ervoor zorgen dat iedereen eerlijk verdient – zeker ook de boeren.”
De boodschap aan winkeliers is helder: “De koppen bijeensteken om cross-functioneel te overleggen. Niet alleen over commerciële afspraken, maar over een toekomstbestendige sector. Aankoop, marketing, communicatie, duurzaamheid ... alles moet aan bod komen in de dialoog die wij willen voeren.”
Van CO2-compensatie tot tetrapak
Het woord is al een paar keer gevallen: duurzaamheid. Melkproductie heeft een relatief grote milieu-impact, vooral door de uitstoot van broeikasgassen. Welke initiatieven neemt FrieslandCampina om haar ecologische voetafdruk te beperken? “Verduurzaming is een speerpunt. Via het Foqus planet-programma stimuleren en belonen we melkveehouders voor hun stappen rond klimaat, biodiversiteit, dierwelzijn en weidegang. Resultaten worden objectief gemeten en beloond met toeslagen.”
Ook in de eigen bedrijfsvoering worden inspanningen geleverd, onder andere op het vlak van logistiek en productieprocessen. En er komt een opvallende vernieuwing aan. “We lanceren dit jaar het Campina-tetrapak. Beter voor het milieu en met meer mogelijkheden om daarover te communiceren omdat je vier kanten kunt bedrukken.”
Op het vlak van communicatie wil Campina haar duurzame troeven beter uitspelen. Onderzoek toont aan dat de consument daar nog onvoldoende van wakker ligt, of nog niet bereid is om er meer voor te betalen. “Als het op melk aankomt, kijkt de consument naar drie dingen: prijs, Belgische origine en type verpakking. We willen dat duurzaamheid hoger in de ranglijst komt. Met de juiste communicatie – vooral naar de grote doelgroep van jonge gezinnen – moet dat lukken.”
FrieslandCampina
Tussen hart en verstand
Duurzaamheid komt met een hoger prijskaartje. Voor de consument, maar vooral voor de boer. Melkveehouder Jens Bultinck kan erover meespreken. “Als vijfde generatie voer ik samen met mijn echtgenote en schoonvader een melkveebedrijf met 120 melkkoeien en 70 stuks jongvee. We willen niet alleen kwaliteitsvolle melk leveren, maar ook duurzame stappen zetten. Zo zijn we overgeschakeld van soja naar restproducten uit eigen land zoals koolzaadschroot.”
“We voldoen ook aan de voorwaarden voor weidegang, al is dat lang niet evident. Mijn hart zegt: laat ze buiten, mijn verstand zegt: hou ze binnen.” Voor weidegang heeft hij een tweede weide aan de overkant van de straat. “Ik moet telkens de koeien de straat laten oversteken. Dat kost tijd en je moet minstens met z’n tweeën zijn.”
Kruidenrijke weiden staan ook op de planning voor de toekomst. “Het gaat dan om een mix van gras, klaver en kruiden. Klaver verbetert de bodem en haalt stikstof uit de lucht. Maar je moet het wél zelf inzaaien. Opnieuw een kostelijke en arbeidsintensieve klus.”
Ik pleit voor dialoog met de hele waardeketen en langetermijnakkoorden met de retailers.
Coöperatie als ruggensteun
Dat Jens zich inzet voor duurzaamheid is grotendeels ideologisch ingegeven. Maar zonder de steun van de coöperatie zou het onmogelijk zijn. “Als coöperant heb je recht op een contante nabetaling, een deeltje van de winst van de onderneming. Het lidmaatschap biedt mij de mogelijkheid om te verduurzamen en ervoor beloond te worden.”
Het verschil met gewone leveranciers is groot. “Coöperanten zijn meer betrokken bij FrieslandCampina en kunnen hun stem laten horen. Het doet mij plezier dat er ook écht wordt geluisterd naar ons. Een toekomstbestendige zuivelindustrie vraagt om samenwerking. In die zin zitten David en ik op dezelfde golflengte.”
Die samenwerking vertaalt zich in concrete financiële prikkels. Via het Foqus planet-programma kunnen melkveehouders tot maximaal 3,50 euro per 100 kilogram melk extra verdienen voor hun duurzaamheidsinspanningen. Die worden gefinancierd door FrieslandCampina, klanten en de leden zelf via een coöperatieve inleg (0,60 euro per 100 kilogram melk), en afhankelijk van hun scores op klimaat, biodiversiteit en weidegang. Een welgekomen compensatie voor de extra inspanningen.
Bij de leest blijven
Plantaardige zuivelalternatieven zijn in opmars. Wil FrieslandCampina een graantje meepikken van deze trend? “We hebben een beperkt aanbod onder de noemer Campina Plantaardig, maar in alle eerlijkheid: we zijn de merkleider in plain milk. Met een ijzersterke reputatie die we samen met de Belgische landbouwers hebben opgebouwd. Ik vind dat we beter bij onze leest kunnen blijven. Onze slogan is niet voor niks ‘doing dairy right’.”
FrieslandCampina
“We spelen in op relevante ontwikkelingen, zoals de groeiende vraag naar eiwitrijke voeding, met innovaties als Cécémel Proteïne en Campina PowerBowl. Trends zijn richtinggevend, niet allesbepalend. We toetsen ze altijd aan onze waarden en de meerwaarde voor onze klanten.”
Die focus op de corebusiness lijkt te lonen. Met de aangekondigde lancering van Campina-tetrapak zet het bedrijf opnieuw in op zijn kernproducten, maar dan wel met een duurzame twist die past bij de tijdgeest. “Samen met onze retailpartners en leden bouwen we aan een zuivelschap dat relevant is voor vandaag en morgen, met producten die goed zijn voor mens, dier en planeet”, besluit David.