De Nederlander Frans Muller werd anderhalf jaar geleden benoemd tot CEO van Delhaize Group. Sindsdien verkocht de retailgroep het grootste deel van haar activiteiten in de Balkan, werd het Amerikaanse Bottom Dollar Food verkocht in en werd in België het Transformatieplan aangekondigd. Een woelig jaar dus, maar nu het sociaal akkoord een feit is en de storm wat gaan liggen is, blikt Muller in De Tijd terug op de herstructurering in België.

'Er moest iets gebeuren in België. Het kostenverschil met de concurrentie was niet langer houdbaar”, zegt hij in een interview met de zakenkrant. De kosten waren te hoog om te kunnen blijven investeren dus moest worden ingegrepen, zegt de CEO. “Nu hadden we de middelen nog om dat te doen, getuige de 137 miljoen euro die we voor deze herstructurering opzij hebben gezet. Hadden we nog drie jaar gewacht, dan zou het niet meer op deze manier kunnen gebeuren”.

10% kostenverschil goedgemaaktFrans Muller beweert verder dat ruim 10% van het kostenverschil met de concurrentie ondertussen is goedgemaakt. “En dat gaat nog toenemen naarmate er nieuwe, jongere en dus goedkopere mensen binnenkomen”, klinkt het in De Tijd.

Uitrol winkelconceptEn waarin wordt nu precies geïnvesteerd? Onder andere in de uitrol van het nieuwe winkelconcept, dat vorig jaar voorgesteld werd in Wezembeek-Oppem. Alleen zal dat winkelconcept maar op een dertigtal plaatsen in België in zijn geheel geïmplementeerd worden, schat Muller. In andere winkels zullen één of meerdere afdelingen uit het concept overgenomen worden.

E-commerceVerder wil Muller de prijskloof verder verkleinen en de achterstand in e-commerce goedmaken door het lanceren van een nieuw softwareplatform. Niets te vroeg, want de concurrentie zit op dat vlak niet stil: Albert Heijn lanceerde onlangs zijn Belgische webshop, Carrefour België komt met een selfscanner voor thuis en Colruyt blijft inzetten op zijn Collect&Go-dienst.