Metro wil de zichtbaarheid van horecaondernemers vergroten en biedt hen daarom een gratis website en reservatietool aan. Sinds begin dit jaar creëerde Metro al meer dan 1.500 websites en 70 reservatietools in België. Toch heeft de groothandelaar de ambitie om dit jaar wereldwijd zo'n 105.000 websites en 15.000 online reservatiesystemen aan te maken.

Dat de horecasector het moeilijk heeft om het hoofd boven water te houden, is op zich niets nieuws. Uit cijfers van Graydon Belgium blijkt dat in de eerste helft van 2018 zo'n 937 horecazaken het faillissement aanvroegen in België. Online zichtbaarheid kan de drempel om de plaatselijke horeca te bezoeken kleiner maken en hen dus een duwtje in de rug geven. Wie een avondje op restaurant wil, begint immers vaak met een korte zoektocht op het internet. Toch blijkt uit een rondvraag van Metro Cash & Carry dat slechts één op de twee horecazaken ook effectief een eigen website heeft. Zelfstandige horecaondernemers schrikken namelijk vaak terug voor de kost die samenhangt met de lancering en het onderhoud van een eigen website. Om hen over die schrik heen te helpen, komt Metro nu met digitale steun.

Zonder enige aankoopverplichting bij Metro, biedt de groothandelaar alle horecaondernemers voortaan een gratis professionele website aan om hun online zichtbaarheid te vergroten. De ondernemers kunnen die zelf makkelijk onderhouden en updaten, en mochten er toch problemen opduiken dan blijft de retailer achteraf beschikbaar voor de nodige assistentie. Sinds begin dit jaar maakte Metro al meer dan 1.500 websites in België aan.

“Een goede online zichtbaarheid is ontzettend belangrijk. Meer dan puur een leverancier, wil Metro een partner zijn voor haar horecaklanten en hen ondersteunen bij het uitbouwen van hun zaak. Daarom willen wij hen de nodige support bieden bij het ontwikkelen van een digitale strategie”, vertelt Vincent Nolf, CEO van Metro.

Online reservatiesysteem

De gratis website is nog maar het begin van een heuse digitale dienstverlening, klinkt het. Metro lanceerde immers ook een gratis online reservatiesysteem om de horecaprofessionals te helpen met hun digitaal verhaal. Hiervan werden er al meer dan 70 aangemaakt voor de Belgische markt sinds april. Céleste Verhoeven baat twee zaken uit in Antwerpen, Story Urban Deli Shop en Kofika, en reageert alvast positief: “Niet alleen vinden klanten mij voortaan online terug, ook kunnen ze eenvoudig hun tafel reserveren via de reservatietool. Alles verloopt automatisch, waardoor ik heel wat minder administratie te doen heb. Bovendien kost het mij niets: dit is dus pure winst.”

Tegen eind 2018 105.000 websites en 15.000 online reservatiesystemen

Beide services kaderen in een internationaal project van Metro AG, het moederbedrijf waartoe Metro België behoort. “Internationaal is het de ambitie om dit jaar een goeie 105.000 websites en 15.000 online reservatiesystemen aan te maken voor professionele klanten. Het target in België staat op 2.600 websites en op 800 reservatietools”, legt de retailer uit. Metro lanceerde onlangs haar nieuwe internationale brand campaign, waarin de claim “Your success is our business” centraal staat. Hiermee onderlijnt de horecagroothandel haar engagement om horecaondernemers te ondersteunen bij het uitbouwen van hun zaak. Concreet zet Metro klanten uit meer dan 20 Metro-landen in de kijker, volgt hun verhalen, en helpt hen om hun professionele doelen te bereiken. Het aanbieden van een digitale dienstverlening sluit daar perfect bij aan.